De fleste av oss har sluttet å leie filmer i sjappa på hjørnet, mange av oss har også sluttet å kjøpe dvd-film – og det gir røde regnskapstall for norsk filmbransje.

Det er rett og slett ikke nok penger i video on demand-markedet til å dekke opp for at alle leiesjappene har forsvunnet, og at også salget av dvd-film går kraftig ned.

Det er ikke så rart. Vi betaler jo sjelden mer enn 39 kroner for å leie en film over nett eller gjennom tv-selskapenes bokser, og disse pengene skal også fordeles på mange aktører.

Hvordan løse denne floka? Den siste tiden har mange begynt å snakke veldig varmt rundt bransjebegrepet EST – en forkortelse for Electronic Sell-Through. Kort fortalt innebærer det at kunden «kjøper» filmen digitalt – ofte får man anledning til å laste den ned og se den så mange ganger man ønsker.

Viaplay har tidligere annonsert at de kommer med en slik løsning, og Rushprint har i dag publisert en artikkel der distributørene SF Norge og Nordisk Film etterlyser at flere aktører gir publikum muligheten til å kjøpe digital film.

Tidligere i dag kom Canal Digital Kabel-tv dessuten med en pressemelding der de forteller at de nå åpner for «langtidsleie» – du får anledning til å se filmen så mange ganger du ønsker innenfor leieperioden på tre år, mot å betale 149 kroner.

Blir forsøket en suksess, varsler den Telenor-eide tilbyderen at de kan videreutvikle tjenesten for å tilby fullt digitalkjøp.

Den første filmen som blir tilgjengelig for langtidsleie i dag er «The Hunger Games – Mockingjay pt. 1», som først slippes som vanlig leiefilm om tre uker. Og det er en viktig inndrager her: Ved å kjøpe, eller langtidsleie, filmen får du mulighet til å se den før den slippes på det ordinære leiemarkedet.

Det er ikke rart at filmbransjen ivrer for å øke sine inntekter, men har vi som forbrukere faktisk noe ønske om å eie film i vår – kremt – digitale tidsalder?

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Jeg har selv kjøpt endel film via iTunes (som har hatt en slik løsning en stund), men stort sett har det vært barnefilm til sønnen. I fjor høst kjøpte jeg imidlertid «The Grand Budapest Hotel» på amerikanske iTunes, og jeg husker det som et overraskende tilfredsstillende dvd-aktig kjøp der jeg fikk med ekstramateriale og en fin meny.

gbh

Tall fra USA viser en positiv trend for digitale kjøp, som økte med 30 prosent i 2014. Totalt utgjorde EST-inntektene 11,6 milliarder kroner (dvd-markedet sank imidlertid med nær tre ganger så mye som EST-markedet økte med).

Det blir spennende å følge med på utviklingen, og imens har vi noen utfordringer til aktørene som skal kapre dette markedet:

  1. Er det mulig å tenke seg en løsning som lar deg eie filmen også om du skifter fra iPhone til Android eller fra GET til Canal Digital? Det vil nok alltid være skepsis til «kjøp» som binder deg for evig tid til én leverandør.
  2. De store amerikanske studioene prøvde jo selv på en EST-løsning (noen som husker UltraViolet?), men fordi de er så redde for piratkopiering skapte de en komplisert og nær uforståelig kundereise. Norske aktører bør være mer opptatt av å belønne innovasjon og enkle løsningen enn å stenge filene inne med konsumentfiendtlige DRM-løsninger.
  3. Sats på tv-serier. iTunes i USA har skaffet seg mange EST-kunder ved å tilby «sesongkort» på ferske tv-serier, og her er det kanskje enda høyere betalingsvillighet enn for film. Det finnes mange gode tv-serier der ute som ikke vises på noen norsk kanal, og som det burde være mulig å tilby i en «eieløsning».
  4. Om vi skal kjøpe en digital fil, ønsker mange av oss noe mer. Menyer, bonusmateriale, kommentatorspor, kanskje eksklusive trailere for kommende filmer?
  5.  Til distributørene: Skap blest rundt dette lanseringsvinduet! Ikke bare konsentrer dere om norske filmer og blockbustere, men forsøk så godt det la seg gjøre å overraske oss med å slippe kvalitetsfilmer i EST-vinduet så tett opp mot amerikansk lanseringsdato som mulig.

For mye å ønske seg? Jeg syns ikke det. Og jeg er villig til å betale, jeg – hvis løsningen er bra nok.

 

PS: Filter ble i sin tid startet opp som en blogg i regi av Telenor-eide Comoyo. Filters eierselskap Newslab utfører jevnlig oppdrag for Canal Digital Kabel-tv.