Mye har skjedd på relativt få år, spesielt om vi snakker om internett.

Før Comoyo Filter, før Facebook, før YouTube – ja, til og med før Google var det noen framsynte filmskapere som skjønte såpass mye av hvor vi var på vei at de lagde en film utelukkende for distribusjon over nettet.

Neppe mange som så den australske filmskaperen Phillippe Moras versjon av Shakespeares «Richard III» den gang. Delvis fordi filmen ærlig talt ser ganske ræva ut, delvis fordi knapt noen hadde raskt nok internett til å se en hel film i 1996 (eller internett overhodet, mer sannsynlig).

Ifølge Australias nasjonale arkiv for film og lyd (NFSA) var likevel den 58 minutter lange filmen en milepæl i både nett- og filmhistorien, ettersom det var den første spillefilmen som ble laget eksklusivt for nettdistribusjon.

Mastertapen til filmen ble funnet i Moras private arkiver i Los Angeles i mai, sammen med en rekke oppsiktsvekkende dokumenter fra et visst teknologiselskap i Cupertino, California.

I dokumentene fremkommer en diskusjon mellom toppsjefer i Apple og Mora, ifølge The Guardian.

– Internett-katta er ute av sekken, og de store spillerne har ingen andre valg enn å omfavne den ettersom den er her for å bli, sier Mora ifølge dokumentene.

Han spår videre at de store studioene til slutt vil bli ledende aktører innen nye medier, selv om de «fortsatt er opptatt av å produsere linært tv- og film-innhold».

– De vil komme seint til bordet, men de har store elefantføtter. Jeg tror ikke de store selskapene har forstått at underholdningsparadigmet allerede har kommet, ettersom nettet kan tilby underholdningssamfunnet en måte å spre produktene deres til et stort publikum uten store distribusjonskostnader.

Selv om den første filmen som offiselt ble lastet opp til nettet var «Wax: Or the Discovery of Television Among the Bees» i 1993, var «Richard III» den første som ble laget for internett.

Filmen ble finansiert av den newzealandske entreprenøren Peter Sterling, som hadde fått en million dollar fra en bank i New York for «å leke seg med internett» og finne ut hva som var mulig å publisere på den nye plattformen.

Mora fikk 50.000 dollar til å lage en film til prosjektet, og valgte Shakespeare ettersom de antok at det bare var skoler og universiteter som hadde utstyret til å se filmen.

Stuntet fikk knapt noe pressedekning, bortsett fra et lite innslag på NPR – men folka hos Apple skjønte at noe var på gang og inviterte Mora til California. Der ble han intervjuet live, på nett, over selskapets intranett.

Ettersom «Richard III» ble ansett for lang til å bli sendt over internett, ble den klippet ned til 58 minutter.

– Filmen viser noen opptak fra det tredje riket, klippet sammen med Aleks Shaklin som Richard, der han går rundt på et tak i West Hollywood mens han gjør en flott Richard. Gud vet hva NASA, CIA eller hvem som helst eller må ha trodd foregikk.

Nå kan vi altså for første gang se et lite klipp fra filmen – men resten kommer på nett ganske snart. Og da kan vi vel trolig enes om at den historiske verdien er større enn den kunstneriske.