KOMMENTAR: Nyskapingen Nordiske seriedager har gått av stabelen på Sentralen i Oslo: En og en halv dag med foredrag, paneldebatter og sniktitter på norsk og utenlandsk tv-drama; ment som påfyll for både bransjefolk, entusiaster og journalister og med et svært omfangsrikt program (selv om noen synes å ha glemt at «Norden» vanligvis omfatter finner og islendinger).

Selv klarer vi aldri å bestemme oss for hva som er mest interessant og ender i slike sammenhenger med å virre hvileløst rundt fra sal til sal, men her uansett oppsummeringa av det mest interessante av alt det vi helt tilfeldig fikk med oss:

NRKs kommende krimserie «Monster» ser ut til å omfatte en god del mer humor og fantasi enn vi hadde forestilt oss.  Serien finner for eksempel sted i et oppdiktet lokalsamfunn i Nord-Norge der landskapsbildene ikke henger på greip (forblåst finnmarksvidde det ene øyeblikket, tjukk skog det neste). Det kan nok være bra at regissør Anne Sewitsky («Sykt lykkelig») ikke er så opphengt i realisme og tør å pushe nordic noir-rammene litt.

Og Gøril Mauseth som gangsterdronning og debutant Ingvild Holthe Bygdnes som skoleflink politibetjent er inspirerte castingvalg (hakket mer enn Bjørn Sundquist som lakonisk lensmann og Jakob Oftebro som spesialetterforsker).

Fra «Monster». Forto: NRK
Urealisme i Nord-Norge: Neste års «Monster». Foto: NRK

Dramasjefene i de norske, danske og svenske tv-kanalene er enige om det meste, blant annet at de må møte overfloden av «kvalitets-drama» med å produsere enda mer «kvalitets-drama». Det de mangler svar på er hvor de skal få pengene fra når lisensen krymper, annonseinntektene forsvinner og folk bruker mer og mer tid på Netflix. HBO skal satse på egne produksjoner i Skandinavia, men biter heller av seg tunga enn å si noe om hvor mye penger de egentlig har tenkt å strø ut over lokale produksjonsselskaper.

HBOs danske Norden-sjef Hanne Palmqvist leter for øvrig etter fortellinger som er «tankevekkende, edgy, provoserende og super-sjove» og sier hun er lei av «high-concept krim». Hun tror den første skandinaviske HBO-produksjonen tidligst kan komme på tampen av 2018.

Manusforfatterne Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig jobber etter en strikt formel når de skriver «Frikjent»-episoder. Formelen kan man kjenne igjen i de fleste tv-serier, og handler om anslag, vendepunkt, midtfaser, nye vendepunkt og kliff. Ja, kliff med «k»! De to serieskaperne illustrerte formelen ved å vise en rekke klipp fra premiere-episoden av «Frikjent»-sesong to, som snart er sendeklar på TV 2. Uten å spoile for mye kan vi røpe at samtlige av disse vendepunktene handler om «det er sånn», «nei det er ikke sånn likevel», «joda det er akkurat sånn det er» osv.

Det de ikke har noen formel på, er været: Egentlig hadde de ønsket seg masse drittvær til førstesesongen, men så var det bare solskinn i Årdal den sommeren. I den nye er det vinter, kaldt og bistert.

En av disse gutta er dessuten ille tilberedt i den nye sesongen. Men det visste du jo allerede. Foto: TV 2
En av disse gutta er dessuten ille tilberedt i den nye sesongen. Men det visste du jo allerede. Foto: TV 2

Innkjøpssjefen i det britiske tv-distribusjonsselskapet DRG synes det er lett å overbevise sine kunder om å sjekke ut nordisk tv-drama når det dreier seg om krim eller thriller. Kommer du drassende med relasjonsdrama, derimot, er det meh. Så mye for den nordiske bølgen!

Så mye for den nordiske bølgen, del 2: Forfatter Arne Berggren burde vi hørt mer av på Sentralen. Han har nemlig en og annen kald vannpistolstråle å sprute i fleisen på i overkant selvgratulerende norske dramaskapere (og som han koser seg når han gjør det). Vi hørte ikke hele foredraget og skal være forsiktige med å oppsummere, men Berggren mener blant annet at norske serieforfattere er «intellektuelt svake» og burde slutte å drømme om storfilm og heller gå mer i teateret.

Berggren kåret dessuten tidenes beste norske tv-seriefigurer som ikke er fra en komedie:

På delt tredjeplass: De unge damene i «Unge lovende» (Alexandra Gjerpen, Siri Seljeseth og Gine Cornelia Pedersen). På andreplass: Pelle Krogstad fra «Hotel Cæsar» (Nikis Theophilakis). På førsteplass: Marie Nedregård fra «Vestavind» (Wenche Foss).

vestav
Tidenes norske tv-seriekarakter? Ja, hvorfor ikke. Foto: NRK

Apropos «Unge lovende» var Seljeseth og manusforfatter Mads Løken på plass og presenterte den rykende ferske første-episoden av sesong 2. På vennlig anmodning fra Seljeseth selv dropper vi de to setningene vi opprinnelig gjenga fra handlingen, og nøyer oss med å fastslå at finne-seg-sjæl-serien fortsetter i kjent stil. Det kan dessuten bli en tredje sesong hvis opphavspersonene får det som de vil, de skriver hvertfall på manus.

Helt greit å glede seg til gjensyn med disse. Foto: NRK
Helt greit å glede seg til gjensyn med disse. Foto: NRK

Sist, men langtfra minst: NRKs kommende spenningsserie «Valkyrien» ser veldig bra ut. Klarer regissør Erik Richter Strand å holde nivået fra første episode hele serien ut snakker vi om en produksjon som vil stille det meste annet i skyggen i neste år. Sven Nordin gjør muligens sitt livs rolle som sykehuslegen som går rogue, i beste Walter White-stil, for å redde sin dødssyke kone når det medisinske etablissementet gir opp.

Han havner i et skjebnefellesskap med en dommedagsprepper og alt-right-blogger spilt av en dønn overbevisende Pål Sverre Hagen, og etablerer en undergrunnsklinikk på «spøkelsesstasjonen» Valkyrien på t-banenettet i Oslo for dem som av ulike grunner ikke vil oppsøke det offentlige helsevesenet. Jeg hater å bli en av dem som maser om «dette må du se!», men, vel, dette må du se.

(Hovedbildet i denne saken er forøvrig et tidlig «Valkyrien»-konseptbilde fra produksjonsselskapet Tordenfilm, og fint lite representativt for det endelige resultatet.)

Nå skal tidenes første Nordiske Seriedager Awards deles ut, men hvem som får dem klarer du sikkert å få med deg i andre kanaler.