Som du høyst sannsynlig har fått med deg, ble en av de siste åras mest imøtesette science fiction-filmer (som vi – mildt – SPOILER i denne saken) brått fjernet fra kinodistribusjon utenfor USA.

At «Annihilation», som er basert på en prisvinnende roman og har Natalie Portman i hovedrollen ble laget med tanke på å bli vist i storformat og i en kinosetting, fikk ikke hjelpe når produsentene i Skydance Media og Paramount Pictures fikk det for seg at filmen var for vanskelig å forstå for det brede publikum:

De valgte å «safe» ved å selge filmen eksklusivt til Netflix, der den ble lagt ut forrige uke, etter at blant annet Skydance-direktøren David Ellison fånyttes skal ha prøvd å få regissør Alex Garland til å gjøre endringer.

Nå har Garland avslørt nye detaljer rundt det som skjedde med «Annihilation».

– I grove trekk mente Ellison at den siste tredjedelen av filmen var for merkelig. Dansesekvensen var for lang, sier Garland til den britiske avisa The Times i et intervju konkurrenten The Independent har vært så greie å sitere, slik at vi slipper å kjøpe abonnement.

Det vil si at det var nøyaktig den sekvensen de fleste anmelderne har trukket fram som filmens høydepunkt, som kostet scifi-fansen mulighet til å se den slik den var ment.

Men den unge og mektige filmdirektøren skal også ha hatt problemer med Portmans rollefigur. Hun er en vitenskapskvinne og tidligere soldat i marinekorpset som sliter med traumer etter å ha mistet ektemannen.

– Han ba meg gjøre hovedrollen lettere å identifisere seg med ved å fjerne noe av hennes selvdestruktive adferd. Jeg svarte at det kunne jeg ikke, det ville endre hele årsaken til at filmen eksisterer. Dansesekvensen er helt fundamental, så å gjøre den om til – bokstavelig talt – en slåsskamp, ville strippe filmen for all mening, sier Alex Garland.

Han gjør det samtidig klart at han ikke bærer noen nag til sine produsenter for det som skjedde. Og etter at filmen leverte et helt middelmådig resultat på kino i USA (i likhet med flere andre frittstående filmer med kunsteriske ambisjoner i det siste) er det ingenting som tyder på at Paramount og Skydance angrer på strategien for resten av verden.

– Det skjedde fordi de hadde en fullt ut forståelig bekymring for å tape et lass med penger. De hadde akkurat tapt et lass med penger, og trengte å knipe igjen. Jeg skjønner dem. Det er bare fra mitt standpunkt at det er så synd, sier Garland, som slo gjennom som forfatter med «The Beach» i 1996 og skrev flere filmmanus før han debuterte som regissør med «Ex Machina» for tre år siden.

– Jeg har ikke noe behov for å henge dem ut som bad guys, fordi det var ikke slik det var. Folka som står bak dette har gode intensjoner og kjenner på den samme frustrasjonen som meg. Dette er ikke noe ideelt scenario for dem heller, sier Garland.

Hans neste prosjekt blir, kanskje ikke overraskende, laget med tanke på tv hele veien. Det er pilotepisoden til «Devs», en ny serie for kanalen FX om en ung dataingeniør som mistenker at hennes eget selskap står bak forsvinningen til hennes kjæreste.