Det er vel strengt tatt ingen sensasjonell oppdagelse, men likevel greit å ha det offisielt: Kritikere liker filmer generelt dårlige enn jevne publikummere. Eller, sagt på en annen måte, kritikerne er mer kritiske.

Dette stemmer jo veldig godt med de flestes magefølelse, vil jeg tro, men dokumentasjonen denne gangen er det Catherine Rampell i New York Times som står for. Hun er både journalist i avisas økonomiredaksjon og filmanmelder, og har sammenliknet data mellom kritikernes og folkets vurderinger på nettsida Rotten Tomatoes.

Filmene som ble utgitt mellom 2003 og 2013 fikk i gjennomsnitt positiv anmeldelse av nøyaktig halvparten av kritikerne. Til sammenlikning kunne filmskapere i gjennomsnitt forvente en positiv tilbakemelding fra 62 prosent av de vanlige brukerne.

Som du ser på skjemaet over, gjelder ulikhetene mellom kritikerne og vanlige publikummere filmer i nesten samtlige sjangere. Mest enige er kritikere og folk flest om westernfilmer og konsertfilmer, mens romantiske komedier, horror og vanlige komedier generelt settes langt mer pris på av folket enn av anmelderne.

Bare to sjangre vurderes generelt mer positivt av kritikere enn av Rotten Tomatoes-brukerne: Svarte komedier og dokumentarer.

Så skal det såklart også påpekes at brukerne på Rotten Tomatoes ikke er noe veldig representativt utvalg. Trolig er viljen til å skrive en brukeranmeldelse eller vurdere en film langt høyere om brukeren liker filmen, enn om de var skuffet over den.

Det store spørsmålet blir jo likevel: Er det noe problem at profesjonelle anmeldere generelt har en surere mage enn publikummere som besøker kinoer langt sjeldnere?

Generelt syns ikke jeg det, og jeg mener også at det generelt er et sunnhetstegn at filmer ofte får varierte kritikker – mye mer enn for eksempel innen spill, der konsensus om et spillprodukt er bra eller dårlig virker mye tydeligere – og der avvikende meninger i større grad blir slått hardt ned på.

Så skal man selvfølgelig heller ikke glemme hvor liten makt filmanmeldere generelt har til å avgjøre om en film blir suksess eller ikke.

Johnny Depp & co. prøvde jo å gi anmelderne skylda for at «The Lone Ranger» ble en flopp, men hvordan forklarer de da at «Grown-Ups 2» foreløpig har spilt inn 125 millioner dollar bare i USA – men er en av årets aller mest kritikerforhatte filmer?