I dag kom det offisielle programmet til årets Venezia-festivalsom åpner 29. august, og forøvrig feirer åttiårsjubileum(!) med et utvalg restaurerte klassikere fra Orson Welles, Ingmar Bergman og Fellini, du veit, den gjengen der. Det er bare å innrømme det. Der skulle en ha vøri. Blant høydepunktene:

– ny film fra Terence Malick, uvanlig nok kun ett år siden forrige film.

Brian DePalmas «Passion» er på papiret hans mest lovende prosjekt på flere tiår, godt hjulpet av den brennheite Hasselbackpoteten Noomi Rapace (og Rachel McAdams) i hovedrollen(e).

– «Farväl Falkenberg»-regissør Jesper Ganslandts nye film «Blondie» skrev vi om for et par dager siden, potensiale til å bli en skandinavisk storsuksess, eller legendarisk kalkun.

– bråkebøtte og tidligere wonderboy Harmony Korine skal etter sigende ha fått litt mer orden på sysakene etter noen …tapte år etter at han skrev manuset til Larry Clarks «Kids» som femtenåring og deretter lagde de siste tjue årenes mest revolusjonerende amerikanske film. Det gjør automatisk hans nye prosjekt «Spring Breakers» (med blant andre James Franco) til en av festivalens store outsidere.

-det store uoppklarte mysteriet: skal/skal ikke P.T. Andersons etterlengtede «The Master» få premiere under årets festival i Venezia? Det er fortsatt høyst uklart: bransjebladet Variety meldte først, tidlig i dag, at den var bekreftet, men redigerte artikkelen sin etter at det offisielle programmet ble sluppet. Vi antar at Venezia fortsatt kniver med rivalen Toronto (som åpner knappe uken etterpå) om Andersons film.

– sist, ikke minst, men langt mindre omtalt i referatene merker vi oss at pressemeldingen til festivalen også nevner en dokumentarfilm av selveste Michael Mann kalt «Witness: Libya» som det er vanskelig å finne noe pålitelig informasjon om på nett, men vi regner med at det er et produkt av eller evt avstikker fra dokumentarserien Mann for tiden lager for HBO om krigsfotografer. Lovende!

Og det fullstendige programmet kan du lese her!