Blockbuster-sommeren 2013 har vært ganske skral, i hvert fall sett fra bak brillene til Hollywoods regnskapsfolk.

Filmer som «R.I.P.D.», «After Earth» og «The Lone Ranger» har skuffet stort, mens «World War Z», «Pacific Rim» og «The Wolverine» har gjort det dårligere enn man kanskje kunne håpe på (selv om de to sistnevnte fremdeles kan reddes av gode tall utenfor USA).

Men det er én film som kanskje mer enn noen andre får blodet til å bruse hos mange filmfans: «Elysium» med Matt Damon, regissert av Neill Blomkamp («District 9»).

Kan den veie opp for alle skuffelsene?

I går ble sperrefristen for anmeldelser opphevet, og de største filmmediene har avsagt sin dom. Mange er positive, men kanskje ikke så overstrømmende som man kanskje kunne håpe.

La oss ta de gode anmeldelsene først: The Playlist melder om gode skuespillerprestasjoner (Matt Damon er visst mer John McClane enn Bruce Willis har vært i de siste «Die Hard»-filmene), visuelt godteri og velkoreograferte actionscener der man faktisk klarer å se hva som foregår.

Og selv om historien er ambisiøs, mener anmelder Kevin Jagernauth at den henger sammen samtidig som han også roser det han mener er antydninger til samfunnskommentar i historien (mer om det seinere).

– Filmen har mot nok til å sikte mot noe oppriktig originalt når det gjelder både konsept og design, og når Blomkamp lykkes på en såpass underholdende og minneverdig måte gir det deg mange grunner til å se filmen, skriver han.

Variety er også fornøyde, selv om de påpeker at filmen selvfølgelig er endel mer konvensjonell enn «District 9» (det skulle kanskje bare også mangle, da denne har et budsjett som er minst tre ganger så stort som forgjengeren).

Bransjebladet mener Blomkamp er en førsteklasses historieforteller som har laget en historie full av minneverdige karakterer. De kjøper imidlertid ikke nødvendigvis det politiske budskapet i filmen, og mener filmen har en mer åpen «sosialistisk» politisk agenda enn noen annen Hollywood-film anmelderen kan huske.

– Filmen propaganderer ikke bare for helsereform, men også for åpne grenser, amnesti uten forbehold og avskaffelse av klasse. Men Blomkamp gjør det aldri klart hvordan det å flytte alle til Elysium vil løse noe, all den tid det var forurensning og overbefolkning som førte menneskeheten ut i ulykken i utgangspunktet, skriver anmelder Scott Foundas.

Denne kritikken støttes av The Wrap, som mener Blomkamp bruker slegge for å få fram sitt politiske budskap.

– Som en effekttung actionfilm leverer «Elysium» varene. Dette er kanskje ikke noen film for folk som liker filmer som stiller spørsmål og ikke besvarer dem, men det er et solid eventyr som overselger sin dypere mening, skriver Alonso Duralde.

Bare én slakt er registrert foreløpig, og den kommer fra The Hollywood Reporters veteran Todd McCarthy.

Han mener historien er lagt til et potensielt spennende miljø, og at muligheten for intellektuelt stimuli er tilstede. Men:

– I stedet roter filmen seg bort i en rekke av standard våpenkamper, eksplosjoner, slåssing mellom tøffe menn, latterlig rask nedlasting av enorme datafiler i ekstreme stressituasjoner, og – mot slutten – skuffende sentimentalitet. All godvilje og interesse som blir bygget opp i starten vaskes vekk av en rekke scener som føles knusende rutinemessige og generiske, for ikke å snakke om motivert av politiske standpunkter.

«Elysium» har norsk kinopremiere 16. august.