Å skrive sine egne ord er ikke alltid like lett. Dette er forståelig.

At det å markere ord andre har skrevet, trykke Ctrl-C og deretter lime dem inn i sin egen tekst med Ctrl-V (dere Mac-folk får bare ha overbærenhet her) uten kildehenvisning for å få det til å se ut som man har skrevet det selv kan dermed virke som en enkel løsning.

Men, som Lianne Spiderbaby nylig oppdaget, det er kanskje ikke så enkelt i det lange løp.

Spiderbaby er kjent som skribent og skrekkfilmentusiast deluxe. Hun skriver for blant andre FEARnet og Fangoria,  og er med i det prisvinnende YouTube-showet «Fright Bytes».

Om hun får fortsette med det er imidlertid uvisst.

Lørdag skrev nemlig MaryAnn Johanson fra nettstedet Flick Filosopher en temmelig sint post om Spiderbabys anmeldelse av «Få meg på, for faen» fra FEARnet, hvor store deler av teksten var regelrett sakset fra Johansons egen (svært positive, sånn forøvrig) anmeldelse.

Der Johanson for eksempel skrev dette:

The cinemascape is so overcrowded with tales of teenaged boys’ sexual awakenings — of the rage of their adolescent horniness and the despair that it will ever be mollified, of the broad-spectrum suckitude of being no longer a child yet not quite an adult…

Skrev Spiderbaby dette:

North American film is so overcrowded with tales of teenaged boys’ sexual awakenings — of the rage of their adolescent horniness and the despair that it will ever be mollified, no longer a child yet not quite an adult…

Au.

Samtidig gravde Mike White ved nettsiden The Impossible Funky i samme materie, og plukket raskt opp flere tilfeller av tyveri, som denne «Suspiria»-anmeldelsen sakset fra High-Def Digest og Empire Online:

Det hører med til historien at Spiderbaby er dama til Quentin Tarantino, og at White fra før er smånotorisk på nett for «Who do you think you’re fooling», en video som påpeker at Tarantino ikke alltid krediterer inspirasjonskildene til filmene sine.

Utfallet av plagiatskandalen er at Lianne Spiderbaby nå ser ut til å ha forsvunnet fra nettet. Ifølge Defamer (som har en detaljert gjennomgang av saken) er FEARnet-anmeldelsene er tatt ned, og Twitter-kontoen slettet, etter at hun kom med følgende beklagelse:

I apologize for the plagiarism in my work. I am leaving journalism behind for awhile. I’m so very sorry to everyone esp those I’ve wronged.

Siste ord i saken er likevel ikke sagt. Spiderbaby har en bokavtale på gang, «Grindhouse Girls: Cinema’s Hardest Working Women» (med forord av Tarantino), men det spørs om forlaget vil ta sjansen på å ha en plagiatforfatter i stallen sin.