Liker du hagler? Britt Ekland naken? Den unge Michael Caine og sofistikert triojazz som utforsker begrensningenes frigjørende kraft? Hallo, hvem gjør vel ikke dét!

«Get Carter» (Mike Hodges, 1971) går på TCM ikveld (00:40). Ikke bare en av de aller, aller beste britiske gangsterfilmene noensinne, men den aller første vellykkede rendyrkede sådanne – med andre ord: uten «Get Carter», ingen «Long Good Friday», ingen «Dead Man’s Shoes» og ingen «Lock, Stock and Two Smoking Barrells» (OK, det siste en noe mer tvilsom ære …).

Det er også den typen film som har fått en langsom, sen oppreisning, etter en opprinnelig nokså lunken mottagelse blant kritikerstanden ble den i forrige tiår endog kåret til tidenes beste britiske film. og det er kanskje verdt å merke seg at filmens renessanse opp gjennom de retrofikserte nittiårene faller ganske nøyaktig sammen med Michael Caines «andre vår» som skuespiller.

Med andre ord kanskje verdt å spørre seg hvor karrieren hans hadde vært uten rollen som Jack Carter?

Den andre hovedrolleinnehaveren i «Get Carter» kan på mange måter sies å være pianist og filmkomponist Roy Budd, som sto for musikken sammen med sin trio. På et budsjett på ynkelige 450 pund skapte han en av filmmusikkhistoriens bautaer; en slags britisk, men samtidig mer jazzorientert vri på det Burt Bacharach drev på med rundt samme tid på den andre siden av Atlanteren.

Det hele spilt inn «live» i studio grunnet budsjettet – hvor Budd spilte flygel med én hånd, og vekselsvis cembalo og elpiano med den andre – som demonstrert i videoen ovenfor. For å sitere tidligere PIL-bassist Jah Wobble (i forbindelse med hans egen grønnjævlige coverversjon av hovedtemaet): «There are some bass lines that contain the whole mystery of creation within them».

Apropos grønnjævlige versjoner ble nyinnspillingen med Sylvester Stallone fra 2000 kåret til tidenes verste remake noensinne i en britisk webavstemning. Men den første remaken kom allerede i 1973. Filmselskapet MGM syntes nemlig det var en en langt enklere løsning for det amerikanske markedet (som som kjent ikke er hyperkomfortable med brei cockneydialekt) å spille inn hele filmen på nytt – som blaxploitationfilm!

Resultatet ble filmen «Hit Man» med Bernie Casey og Pam Grier – som riktignok krediterer boken «Get Carter» er basert på snarere enn filmen (i likhet med Stallones katastrofefilm fra 2000), men som allikevel inneholder opptil flere gjenskapte scener fra Mike Hodges‘ film.

 

SE OGSÅ
Skogheim Flytter Inn: Arne Treholt (TV2 20:00)
Vem bryr seg om Somalia? (SVT2 20:30)
Valdres teens (NRK1 01:45)