Det snakkes mye om at salgseffekten av å være prisnominert er opphauset. Hvertfall har vi hørt det bli sagt om Spellemannprisen.

En haug med Oscar-nominasjoner, derimot, ser ut til å gi god drahjelp på omsetning av billetter til «The Revenant», Alejandro G. Innaritus hevnopus fra den ville vesten med Leonardo Di Caprio i hovedrollen og Kristoffer Joner i en 30-sekunders gjesteopptreden.

Den kan vinne hele TOLV Oscar (inkludert en etterlengtet beste skuespiller-pris til DiCaprio), markedsføres heftig, og gikk til topps på kinolistene i både Norge og USA i helga.

Her hjemme var det premierehelg og et besøkstall på 52 000, solid over andre premierer som Pixar-filmen “Den gode dinosaur” og Margreth Olin-dokuen “Mannen fra Snåsa”. Mens så og si INGEN gadd å se Harry Hole-aktuelle Michael Fassbender som Apple-sjef i «Steve Jobs».

I Statene går «The Revenant» til topps i sin tredje uke på kino. Sikkert hjulpet både av Oscar-buzz OG snøstormer på østkysten som har gjort at bare de aller mest filminteresserte kreker seg ut.

Uansett gir tallene filmen god medvind inn i kampen om prisen. “The Revenant” skal imidlertid få sterk konkurranse i kategorien beste film fra en produksjon med en vesentlig mer moderne setting, nemlig dramakomedien «The Big Short», som i helga stakk av med den amerikanske produsentforeningas pris.

Producer’s Guild Awards deles ut av folk som også er ivrige stemmegivere i Oscar-prosessen og ifølge Vanity Fair vært på linje med Oscar i beste film-kategorien i åtte år på rad.

«The Big Short» er Saturday Night Live/Will Ferrell-regissøren Adam McKays filmatisering av en av de beste journalistiske tekstene Filter film og tv noensinne har lest, nemlig Michael Lewis‘ bok ved samme navn.

Filmen har premiere her i Norge til helga og handler om de få outsiderne i amerikansk filmbransje som beviselig klarte å forutse finanskrisa – og tjene fantasillioner på å vedde mot boligmarkedet.

Disse folka spilles av toppnavn som Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling og Brad Pitt, men filmen har fått vel så mye oppmerksomhet ved å bruke kjendiser som Selena Gomez og modellen Margot Robbie til å forklare seerne komplekse finansielle instrumenter. Good times!

"Vil du vedde på at verden slik vi kjenner den går under"? Foto: UIP
«Vil du vedde på at verden slik vi kjenner den går under»? Foto: UIP