Det går unna i den norske bilfilmen «Børning», men det stopper ikke der: I rekordfart har også filmen skrenset seg inn på toppen av besøksstatistikken på norske kinoer etter premieren forrige onsdag.

Til sammen 135.539 personer har løst kinobillet til «Børning» siden premieren, noe som allerede sikrer filmen et større totalbesøk enn andreplass på kinotoppen, «Guardians of the Galaxy» – som etter tre uker på kino er sett av 131.625.

– Det er helt fabelaktig, vi er veldig glade og takknemmlige for at folk liker filmen vår, sier filmens produsent Marcus Brodersen til Filter.

Etter at rundt 40.000 personer så filmen på premieredagen forrige onsdag, begynte de å ane hvilken vei det gikk.

– Det er alltid spennende med disse åpninghelgene. Vi visste at «Børning» ville bli en film folk kom til å like. Men etter responsen på premieredagen skjønte vi også at dette er noe folk kom til å se, sier Brodersen.

 «Børning» har blant andre Anders Baasmo Christiansen, Sven Nordin, Jenny Skavlan, Otto Jespersen og Henrik Mestad på rollelista.

– Det er jo mange kjente og kjære skuespillernavn med i filmen. Men er det noen andre elementer du tror spesielt har bidratt til suksessen?

– Vi har jo hatt bilmiljøet med oss hele veien, det har vært viktig for oss at vi leverte noe de likte. Tilbakemeldingen vi får er at folk synes det er nok bil, samtidig som det ikke blir kjedelig for dem som ikke er interessert. Det er jo litt av det som har vært morsomst med «Børning»: At de som trodde at filmen ikke var noe for dem, har kommet og sagt at dette er noe også de kan like, sier Brodersen til Filter.

Han trekker også fram det positive for besøkstallet at filmen er tillatt for alle, slik at folk har tatt med hele familien på kino.

– Jeg vet at det har vært veldig mange visninger i Oslo, på nivå med de store amerikanske filmene. De har rydda plass til «Børning», for de har trodd at dette er noe folk vil gå og se, sier Brodersen.

– Man kan vel trygt si at dette også er en «distriktsvennlig» film – ikke bare på grunn av alle bilene, men også fordi filmen handler om et billøp til Nordkapp?

– Ja, det har vært mye utsolgt også utenfor Oslo. Vi har jo filmet gjennom hele landet, og brukt veldig mange lokale statister. Så det er nok mange som har villet se filmen litt på grunn av det også.

– Med disse tallene på blokka øker vel sjansen for en oppfølger betraktelig?

– Jeg ville ikke vært overrasket om det kom en oppfølger, uten at jeg kan love noe som helst. Men dette er et univers som vi synes det er morsomt å jobbe med – og når det åpenbart er så mange som er interessert i det, kan man ikke se helt bort fra det, sier Brodersen.