Har det noe for seg å diskutere størrelsen på kinobesøket? Kultursektoren har de siste årene blitt fullstendig oppslukt i tall. Platesalgsoversikter har riktignok eksistert i flere tiår, men ukentlige lister over de mest solgte bøkene, de mest sette tv-programmene og de mest besøkte filmene er et relativt nytt fenomen i Norge. For ti år siden hadde svært få andre enn folk i kino- og filmbransjen oversikt over hvilke filmer som til enhver tid var mest sett på kino.

Nå domineres avisenes filmdekning av hvor mange mennesker de nye lanseringene klarer å trekke til kinosetene.

Denne ukentlige spalten er en del av en slik utvikling, men også et forsøk på å gå bak tallene og analysere dem: finne paradokser, abnormaliteter og sammenhenger som ikke er umiddelbart åpenbare. Her vil jeg både ta for meg tallene fra USA og fra Norge, og gjerne sammenlikne de to kinomarkedene. Og i den forbindelse har jeg et lite uvitenskapelig triks i ermet som jeg har brukt en stund: Tallene fra USA og Norge er nemlig umiddelbart sammenlignbare. Amerikanske tall følger omsetning. Den totale årlige kinoomsetningen i USA er på drøyt 10 milliarder dollar. Norske tall følger besøk. Det totale årlige besøket på norske kinoer er drøyt 10 millioner billetter. Så for eksempel 30 000 besøk i Norge på en helg, tilsvarer 30 millioner innspilte dollar i USA. I hvert fall hobbyanalaytisk sett.

Så til saken.

Den norske kinohelgen bar preg av å være første weekend etter en kvalitetsfilmorientert jul, og helgen før de første oscarfavorittene får norsk premiere (disse er timet for å dra nytte av oscarnominasjonene som blir offentliggjort på torsdag). Fire temmelig intetsigende premierer konkurrerte om oppmerksomheten: Tom Cruise-thrilleren «Jack Reacher», tsunamimelodramaet «The Impossible», slasheroppdateringen «Texas Chainsaw 3D» og forviklingskomedien «2 dager i New York». De plasserte seg på henholdsvis 2., 4., 7., og 14. plass. Ingen store overraskelser her. Filmenes besøk speiler stort sett markedsføringsbudsjett og antall saler.

«Jack Reacher» overpresterte (27 391 besøk) i forhold til USA, der den åpnet med 15 millioner dollar for tre uker siden. Det samme gjorde «The Impossible» (13 169 besøk mot 2,7 millioner dollar i USA). Det første sier trolig noe om at Cruise er mer uspiselig i USA enn i resten av verden, det andre at tsunamien i større grad var en europeisk enn en amerikansk katastrofe. «Texas Chainsaw» underpresterte i Norge i forhold til USA (4482 besøk mot 23 millioner dollar). Gladvoldfilmer er generelt langt mer mainstream på den andre siden av Atlanteren.

Som en liten kuriosa kan nevnes at «The Impossible» er 2-3 ganger så populær i Fredrikstad og Haugesund som i resten av landet.

Flere svært gode filmer hadde norsk premiere 1. juledag, lansert i høytiden for å dra nytte av at kinopublikummet er mer sammensatt i romjulen enn ellers, og at mange går på kino «for å gå på kino».

For dette mer voksne publikummet spiller kritikker en viktigere rolle, og ikke overraskende var «Amour» den store vinneren besøksmessig blant julens kvalitetsfilmer. Hanekes glimrende drama daler nesten ikke besøksmessig denne helgen, 4289, mot 4784 billetter. Til sammen har 16 000 nordmenn sett filmen. 24 000 så Hanekes «Det hvite båndet» for tre år siden. Trolig vil «Amour» ende på nærmere 35 000 og bli tidenes suksess for østerrikeren her til lands. Som vanlig gjør Haneke det klart best i Oslo, mens trønderne har relativt sett lite til overs for vår tids største filmskaper.

Personlig hadde jeg stor kommersiell tro på «Searching for Sugarman» før julepremieren. Men filmen har slitt voldsomt, særlig utenfor Oslo og Bergen, der så godt som ingen har lyst til å se filmen. Trøsten er at besøket holder seg denne helgen, 766 mot 821. Til sammen 2817 har løst billett til den glimrende musikkdokumentaren til nå, og vil til slutt ende på 6-7000 besøk. Det er ok for en såpass smal film, men langt dårligere enn i våre naboland.

Også «Den gode læreren» holder oppe den lille dampen den slipper ut, 712 mot forrige helgs 846 besøk. Det ender opp omtrent som «Searching». Julens største fallitt står riktignok Ulrich Seidl for. Mens «Paradis: Kjærlighet» ble en relativt stor suksess (7232), er den andre filmen i Paradis-trilogien «Paradis: Tro» blitt møtt med en kald skulder av publikum. Kun drøyt 400 har løst billett så langt, og den vil trolig ikke nå 1000 besøkende.

Så til USA. Nevnte «Texas Chainsaw» tok en knepen førsteplass foran «Django Unchained» (20 mill dollar), som hadde premiere forrige helg. Tarantinos nye film holder seg godt, og går mot en totalsum på underkant av 150 millioner dollar, hans mestinnspillende til nå. Ellers er den amerikanske kinohelgen preget av at flere oscarkandidater – som hadde begrenset lansering rett før nyttår for å gjøre seg kvalifiserte for Akademiet – nå får en bredere distribusjon. Gus Van Sants «The Promised Land» skuffer voldsomt med 4 mill dollar på 1600 saler, et svært lavt gjennomsnitt. Nevnte «The Impossible» gjør det litt bedre med 2,7 mill på 570 saler. Imponerer gjør derimot Kathryn Bigelow med hennes bin-Laden-film «Zero Dark Thirty», som spilte inn 2,7 mill på kun 60 saler. Neste uke vil filmen gå enda bredere ut, i kjølvannet av oscarnominasjonene. Alt tyder på at distributøren Sony har lykkes i sin lanseringsstrategi.

Den aller største fallitten i USA denne helgen var likevel David «The Sopranos» Chases spillefilmdebut «Not Fade Away». Den klarte bare å spille inn 0,3 mill dollar på 560 saler. Katastrofalt dårlig. Det blir nok fjernsyn neste for den feirete serieskaperen.

Norsk kinobesøk 4-6 januar:
Hobbiten: En uventet reise 34380
Jack Reacher 27399
Historien om Pi 26285
The Impossible 13165
Oppdrag Nemo 3D 5781
De urørlige 4584
Texas Chainsaw 3D 4482
De fem legendene 4416
Amour 4289
James Bond: Skyfall 3511
Reisen til julestjernen 1662
Sommerbryllup i Italia 1463
Lotte og Månesteinens hemmelighet 1453
2 Dager i New York 1251
Seven Psychopaths 1250
The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 817
Searching for Sugar Man 766
Den gode læreren 712
The Angels’ Share 615
Tingeling – Vingenes Hemmelighet 483 (46)