• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver mandag kan du melde deg på her.

 

ER DET NOE FILMHISTORIEN har lært oss er det at virkelige filmstjerner er udødelige. De fortsetter å prege underholdningsverdenen lenge etter at de er gått bort, gått av med pensjon, eller ikke får roller lenger.

Men hva med stjerner som over lang tid velger å spille i filmer som ikke begeistrer? Eller enda verre: hva med stjerner som oppfører seg eller blir anklaget for å oppføre seg som drittsekker og/eller lovbrytere?

Selv disse har en tendens til å klare seg, og til og med komme tilbake med suksess.

 

DA TOM CRUISE HOPPET infernalsk i sofaen til Oprah i 2006 spådde mange at den scientologidyrkende skuespilleren var ferdig i Hollywood.

Men de siste ti årene har vært blant hans mest innbringende, ikke minst utenfor USA, ledet an av to svært innbringende Mission Impossible-filmer.

Mel Gibson ble også forsøkt begravet etter fyllekjøring og antisemittiske kommentarer. Men under årets Cannes-festival var Gibson en av de store stjernene og frontfigur for en ny, påkostet og kritikerrost actionfilm der han passende nok spiller en alkoholisert fengselsdømt far som forsøker å redde datteren sin fra en narkogjeng.

Quentin Tarantino har sågar gjort det til en slags karrierevei å gjenopplive karrierene til gamle filmstjerner som John Travolta og Kurt Russell.

 

MULIGENS MÅ JOHNNY DEPP både la tiden og Tarantino komme til unnsetning.

Denne helgen har i hvert fall tvunget karrieregrafen hans langt ned mot x-aksen. Samtidig som kona anklaget ham for vold og fikk innvilget besøksforbud, åpnet Depps nyeste film «Alice Through the Looking Glass» over store deler av verden.

Kritikkene var nedslående, besøkstallene langt verre. Mens forløperen «Alice i eventyrland» (2010) spilte inn 116 millioner dollar premierehelgen, har oppfølgeren kun spilt inn en fjerdedel (27 millioner).

I Norge er tallene omtrent like ille (58 000 mot 14 000 besøk).

 

HELGENS BEGIVENHETER ER i tillegg kulminasjonen av en klar nedadgående trend i Depps karriere.

Komedien «Mortdecai» spilte inn kun drøyt 7 millioner i USA i fjor. Filmen kom ikke engang på kino i Norge.

«Transcendence» (2014) spilte inn 23 millioner i hjemlandet, mens kun 6000 valgte å løse billett til sci fi-dramaet her til lands.

I tillegg var storbudsjettsfilmen «Lone Ranger» (89 millioner dollar totalt) en gedigen flopp i 2013, det samme var den påkostete Tim Burton-filmen «Dark Shadows» (79 millioner dollar) i 2012.

 

FAKTISK MÅ VI TILBAKE til 2011 og den forrige Pirates of the Caribbean-filmen for å finne en suksess (241 millioner i USA, over en milliard på verdensbasis).

Muligens er verden lei av den noe manierte og påtatt eksentriske stilen til Depp. Den har vært hans varemerke i hele karrieren, men ble først virkelig rendyrket til kommersiell suksess med rollen som Jack Sparrow.

Så er spørsmålet om det er Sparrow som igjen skal redde Depp? Eller vil kombinasjonen av to norske regissører på dypt vann og en hollywoodstjerne i fritt fall sette endelig punktum for en av Walt Disneys mest innbringende filmserier?

Svaret får vi neste vår.


Tidligere i denne spalten: