Å være distributør for smal film i Norge byr på mange helger med nedslående besøkstall i løpet av et år. Noen ganger lanserer man kunstnerisk vellykkete filmer som det er lett å forutsi ikke vil være publikumsmagneter, som gullpalmevinneren «Onkel Boonmee» (Apichatpong Weerasethakul) eller gulløvevinneren «Pietá» (Kim Ki-duk).

Så iblant kjøper man inn en film det er lov å håpe på. Filmer med bred emosjonell appell. Filmer med relativt store skuespillernavn på plakaten. Filmer som har gjort det bra i andre land. Men så møter den gjesp og likegyldige skuldertrekk i møtet med det norske kinopublikummet.

Det skjedde med Taviani-brødrenes «Cæsar må dø» fra distributøren ActionFilm i høst (1200 besøk) og denne helgen skjedde det med Arthaus’ chilenske drama «Stem nei».

Den oscarnominerte filmen har fått svært gode kritikker, handler om et dramatisk og optimistisk kapittel i etterkrigshistorien, er distribuert av den flinkeste gutten i klassen (Arthaus) og har Gael Garcia Bernal i hovedrollen.

Det er i tillegg en film som i utgangspunktet bør interessere en av de store innvandrersegmentene i landet: de rundt 6000 eksilchilenerne som bor i Norge. Like fullt. Publikum uteble. Drøyt 700 løste billett i helgen. Det betyr at den totalt trolig vil ende på omtrent 5000 besøk.

Arthaus har uansett grunn til å være fornøyd. «Amour» rundet 50 000 i forrige uke, og er på god vei til å bli Arthaus’ nest mest sette film (59 000) gjennom tidene. Riktignok fikk Hanekes drama en solid knekk denne helgen (ned 40 prosent), ikke minst fordi utrullingen av filmen til landets minste byer langt fra var en suksess.

Kathryn Bigelows mye omtalte politiske thriller «Zero Dark Thirty» hadde anselige 6400 besøk i premierehelgen, mens «Lincoln» holder seg imponerende godt i sin andre uke (ned kun 20 prosent). Begge disse lange dramaene henvender seg i stor grad til et amerikansk publikum, men ser ut til å nå rundt 40 – 50 000 besøk i Norge, med bred geografisk appell. Det sier noe om interessen for amerikansk politikk her til lands.

Thomas Vinterbergs fengslende drama «Jakten» sliter mer i sin andre uke, og har falt 40 prosent: Svakt for en film man skulle tro det ville bli litt publikumsbuzz om, i og med at den emosjonelle berg og dalbanen er vanskelig å ikke bli fascinert av, eller snakke om etterpå. Det danske dramaet vil ende på rundt 25 000.

I USA er helgen dominert av komedien «Identity Thief», som til tross for gjennomgående dårlige kritikker, tok en soleklar førsteplass med 36,5 mill dollar og salgjennomsnitt på drøyt 11 000 dollar. Steven Soderberghs aller siste film før han pensjonerer seg som kinofilmregissør «Side Effects» legger seg på tredje plass med labre 10 mill og 3800 dollar i salgjennomsnitt. Underlig lanseringsstrategi fra sjangerdistributøren Open Road.

Her er en kritikerhyllet film som ville hatt godt av en mer forsiktig lansering i de store byene først.

Ellers faller «Hansel and Gretel» omtrent som forventet (39 prosent) og har spilt inn til sammen 43 mill i USA, Internasjonalt går det bedre. I Brasil er den for eksempel fremdeles nummer 2 etter tre helger. Til sammen 84 mill har den spilt inn utenfor USA. Det går mot forventete 150 mill til sammen.

Hele kinolista i Norge:

1

NY Rive-Rolf

40670

2

Hansel & Gretel: Witch Hunters

10886

3

Django Unchained

9886

4

Lincoln

7778

5

Les Miserables

7125

6

NY Zero Dark Thirty

6914

7

De urørlige

2976

8

Historien om Pi

2809

9

Hobbiten: En uventet reise

2468

10

Jakten

2250

11

Karsten og Petra blir bestevenner

1972

12

Gangster Squad

1647

13

Amour

1466

14

Silver Linings Playbook

1352

15

The Impossible

1339

16

Flight

1228

17

Tony 10

848

18

Jack Reacher

796

19

NY Stem nei

745

20

De fem legendene

644