• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.

 

SVÆRT MYE HAR VÆRT gjort riktig i lanseringen av «Kongens nei».

Filmen ble – med stor selvsikkerhet fra produsentenes side – pressevist en drøy uke før premiere, slik at alle de (positive) anmeldelsene kunne brukes med full styrke i markedsføringen den påfølgende uken.

Det (selvsagte) valget av filmen som norsk oscarkandidat ble kunngjort like før premiere, i tillegg til at kongehuset inviterte til førpremiere i Slottsparken, som forårsaket en pressedekning hvis verdi langt overgikk de tapte 250 000 kronene i billettinntekter fra gratisvisningen.

Premierehelgen, med nær 117 000 besøk, tydde på at strategien hadde fungert.

 

HELG NUMMER 2 må slik sett være en real skuffelse for de involverte.

84 000 betalende betyr en nedgang på 28 prosent fra forrige weekend.  Til sammenlikning falt «Bølgen» 13 prosent etter første helg.

Med mindre den nedadgående utviklingen bremses kraftig, kan produsentene se langt etter å runde 800 000.

 

DENNE UKEN ER DET høstferie på Østlandet, og det er nettopp her besøket har falt mest. Oslo har et betydelig fall, men størst er likevel nedgangen i indre strøk, der rekordene sto for fall forrige helg.

Man kan spørre seg: var det riktig å legge premieren på «Kongens nei» så tett på høstferien?

Undervurderte produsentene betydningen av ferieutfarten?

Eller har de en slu plan om at besteforeldre skal ta med seg barnebarna på kino for en historieleksjon de nærmeste dagene?

 

TORSDAG KVELD MÅTTE «Kongens nei» vike plass for Oliver Stones besøk med «Snowden» i storsalen Colosseum.

Men visitten klarte ikke hindre at den storpolitiske thrilleren fikk svake besøkstall i helgen.

Kun 3900 så filmen om en av de mest kontroversielle skikkelsene i vår tid. Relativt sett er det enda svakere enn i USA, der filmen til nå kun har spilt inn 19 millioner dollar.

 

PÅ MANGE MÅTER ER de svake resultatene oppsiktsvekkende.

I USA er det vanlig å skylde på at Edward Snowden anses som en landssviker utenfor de største byene. Men i Norge? Her vanker det jo hurrarop over en lav sko for fyren.

Stones biografiske portrett har sine mangler, men er like fullt forbløffende lettfattelig, svært engasjerende, og har et brennaktuelt tema som angår alle med en pc og mobiltelefon.

Men det er kanskje her det er lett for journalister og andre nært det politiske sentrum å blande sammen egen interessesfære med folkets?

I Haugesund ville ti ganger så mange se Bridget Jones få en baby, enn Snowden lure amerikansk etterretning. NSA kan gni seg i hendene.


Tidligere i denne spalten: