• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.

 

NORGE HAR MULIGENS aldri vært samlet som ett kinorike. Like fullt: regionale forskjeller og preferanser slår oftere inn på filmbesøket enn tidligere.

Filmer med lokal forankring, filmer som har en tematikk med tilknytning til et tydelig geografisk sted, har en tendens til å overprestere i disse områdene, og omvendt.

Dette er vel og bra og uten tvil en ressurs under lanseringen av en film: Produsenter, distributører og kinosjefer kan lene seg på lokalt engasjement og oppslutning fra publikumsgrupper som sjelden går på kino.

 

MEDALJENS BAKSIDE er at regionale preferanser også straffer filmer i større grad.

Ta «Kongens nei». Med sin handling på det indre Østlandet har filmen nødvendigvis gjort det langt bedre enn gjennomsnittlig på kinoer som Hamar og Elverum.

Men det er også i høyeste grad en nasjonal film, med en nasjonal tematikk om et nasjonalt dilemma.

På Vestlandet fremstår uansett filmen muligens «for østlandsk».

Mens «Bølgen» hentet over 20 prosent av sitt totale publikumstall fra Vestlandets største kinoer, er kun 10 prosent av besøket på «Kongens nei» fra saler vest for Langfjellene.

 

SÅ KAN MAN SI at «Bølgen» var en typisk vestlandsfilm.

Men også andre storfilmer det siste året, som «Et helt halvt år» (22 prosent) og James Bond-filmen «Spectre» (20 prosent) har liknende fordeling.

Hvis ikke en så fellesnasjonal film som «Kongens nei» klarer å omgå problemet, hva skal filmprodusenter gjøre?

Noe av løsningen får vi se allerede til helgen: «Børning 2» er et slags «Norge Rundt» på fire hjul. En måte å engasjere mange landsdeler i en eneste stor sveip.

Denne gangen inkluderer det også Sverige, Finland og Russland.

Men jeg er usikker på om modellen så lett lar seg eksportere til våre naboland.


Tidligere i denne spalten: