Billettkontrollen: Hvorfor er det lavere oppslutning om arthouse-filmen i Bergen enn i Oslo?
- «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen.
- Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.
VI MÅ SNAKKE OM Bergen. Ikke fordi Oslos kulturbyråd nylig fornærmet vestlandshovedstaden, men fordi undertegnede med rette tenker å gjøre det samme.
Norges nest største tettsted er i ferd med å bli en by uten filmkultur. Det relative besøket på filmer med høy kunstnerisk verdi nærmer seg i Bergen halvparten av Oslo.
Selv i Stavanger – der den kommersielle kinoeieren SF har hatt monopol i mange år – selges det nå relativt sett flere billetter til kunstnerisk vellykkete filmer enn hos det kommunalt majoritetseide Bergen Kino.
Besøkstall for et utvalg av årets kvalitetsfilmer
Film | Oslo | Bergen | Trondheim | Stavanger |
---|---|---|---|---|
45 år | 18432 | 4096 | 2948 | 1872 |
The Big Short | 14861 | 4028 | 2927 | 2283 |
Brooklyn | 11961 | 3221 | 1531 | 1979 |
Love and Friendship | 9672 | 3770 | 1415 | 1317 |
Spotlight | 9583 | 3667 | 1647 | 2214 |
Dagen i morgen | 8178 | 1547 | 850 | 902 |
The Lobster | 7116 | 1816 | 1315 | 648 |
Hail, Caesar | 6751 | 2415 | 1903 | 1108 |
The Assassin | 6162 | 778 | 887 | 229 |
Carol | 5304 | 1228 | 1920 | 628 |
Sauls sønn | 5001 | 877 | 1287 | 518 |
Youth | 4880 | 1312 | 204 | 807 |
Bridge of Spies | 4618 | 3588 | 2146 | 1170 |
American Honey | 3330 | 605 | 716 | 692 |
Stabukker | 3208 | 1724 | 938 | 324 |
Bone Tomahawk | 2632 | 1055 | 785 | 508 |
Steve Jobs | 2617 | 667 | 493 | 395 |
Min nabo Totoro | 2427 | 679 | 621 | 162 |
Havet brenner | 1429 | 206 | 205 | 39 |
Min andre mor | 1144 | 346 | 218 | 70 |
Sum | 129306 | 37625 | 24956 | 17865 |
Totalbesøk | 1893606 | 909998 | 693100 | 429440 |
Prosentandel | 6,83 | 4,13 | 3,6 | 4,16 |
«Høy kunstnerisk verdi» er selvsagt en subjektiv størrelse. Like fullt. Listen over filmer brukt i denne statistikken har jevnt over fått svært gode kritikker, både i Norge og internasjonalt. Den inneholder Oscar-vinnere og prisvinnere fra store festivaler som Berlin og Cannes.
HVORFOR KOMMER BERGEN så dårlig ut?
Mye taler for at Bergen skulle hatt høy oppslutning om arthouse-filmen. Det er en universitetsby med lange kulturelle røtter. En by der nærmere 40 prosent av befolkningen har høyere utdanning, og som hvert år arrangerer Norges største filmfestival BIFF.
Jeg kjenner ikke Bergens kunst- og kulturscene godt nok til å forklare de store forskjellene. Men kinoens eiere må like fullt nødvendigvis ta mye av skylden. Selv om kommunen eier 51 prosent, er kinoen i byen drevet etter rent kommersielle prinsipper (kinoen brakte inn 19 millioner i overskudd før skatt i 2015).
Kinokultur oppstår ikke av seg selv. Det trengs å bli næret og dyrket frem. I en tid der kinoen konkurrerer med enormt mange andre audiovisuelle tilbud, holder det ikke å sette opp en utmerket film tidlig ettermiddag på Konsertpaleet 11 og regne med at publikum på magisk vis dukker opp.
KAN DET VÆRE AT noe av problemet skyldes en mangel på kinoer med karakter og egenart?
Byen har 17 saler, men nesten alle er like, og ligger på ett sted. Det er praktisk og økonomisk, men innbyr ikke til en følelse av at filmen du skal se er spesiell.
Godt voksne publikummere utgjør dessuten en stor andel av mange arthousefilmers publikum. Da må kinoene følge etter. De filmene som relativt sett gjør det dårligst i Bergen, som «45 år», «Carol» og «Dagen i morgen», er alle filmer som i høy grad henvender seg til den store etterkrigsgenerasjonen.
Mye tyder på at Bergen Kino har sviktet sekstiåtterne. Nå får de straffen.
Tidligere i denne spalten:
- Kinomarkedets pleietrengende fosterbarn
- Myter om våren, Trier-krise i Bergen og kinobransjens svar på vinyl-boomen
- Brutalt møte med det amerikanske kinomarkedet for «Bølgen»
- Utmerkete «Spotlight» kan bli den minst sette Oscar-vinneren siden 2009
- Kommersielt er årets kinopåske en gedigen skuffelse
- Denne ekle lille gutten har gjort noe riktig i Norge. Men hva?
- Billettkontrollens råd til norske filmprodusenter som vil tjene penger: Ikke sett filmen til Oslo og ikke ha med kultureliten
- Nordmenn er ikke spesielt opptatt av skjebnene til to små fyrer fra Kurdistan
- Denne filmen er sett av flere i knøttlille Lyngdal enn i Norges nest største by
- Hva har skjedd med Coen-brødrene i Norge?
- Er kommunale kinoer flinkere med smale filmer?
- Hvilken skjebne venter Cannes-filmene?
- Det mest slående med besøkstallene på kino, er ikke at de er bedre enn på lenge
- Selv stjerner som blir anklaget for å være drittsekker har en tendens til å komme tilbake
- Annenhver kinogjenger så «Et helt, halvt år». Hvem blir den første norske produsenten som knekker chick lit-koden?
- Bare 550 så «Alt det vakre»
- Billettkontrollens halvårsoppsummering: Disse filmene har gjort det bedre og verre enn forventet
- Storsatsingen «Løvekvinnen» skuffer på kino. Burde den heller vært tv-serie?
- «Cave»-regissøren er en slags norsk Steven Soderbergh. Her er tre tips for å gi ham større publikum
- Først neste helg kan norske kinosjefer puste lettet ut
- «Kongens nei» kan bli den nest mest sette norske filmen siden 2003
- Kraftig nedur for «Kongens nei»
- I en globalisert verden blir norsk filmsmak stadig mer regional
- «Børning 2» og «Kongens nei» er kjempesuksesser, men illustrerer et problem i kino-Oslo
- Det finnes kanskje et uutnyttet arthouse-potensiale blant de unge
- Med «Supervention» gikk skifilmen fra Youtube til mainstreamkinoene
- Den store kinodagen er både en folkefest og en fallitterklæring
- «Snekker Andersen» kan nå 300 000. Blir det neste en helaftens film basert på «Musevisa»?