Hvordan skape engasjement for mindre norske filmer utenfor Oslo? Det er spørsmålet som produsenter, kinoer og distributører klør seg i hodene for å finne ut av for tiden.

Én ting er store, kommersielle produksjoner som «Kon-Tiki» som alle vil se, enten det er på Nordkapp eller i Mandal. Verre er det med de mer utfordrende, kunstnerisk ambisiøse filmene, uten kjente navn og episke fortellinger.

Da fjorårets klart beste norske film – Dag Johan Haugeruds fantastiske «Som du ser meg» (lei den her) – hadde premiere i september, gikk den opp på hele 42 kinoer samtidig over hele landet. Men i ni av byene fikk filmen null besøk på premieredagen. I ytterligere 22 kinoer var det under ti betalende tilskuere.

Da den neste norske «som»-filmen (det relative pronomenet er åpenbart ingen publikumsvinner i filmtitler), Eirik Svenssons mesterlige «En som deg» åpnet for to uker siden, fikk publikum i 54 norske byer og tettsteder muligheten til å se filmen. Denne gangen var det null besøk på ti av kinoene premieredagen, mens 34 andre kinoer hadde mindre enn ti solgte billetter.

Er skjebnen forseglet for brede lanseringsstrategier for smale norske filmer?

Muligheten til å teppelegge kinoene på premieredagen ble i sin tid hauset opp i forbindelse med digitaliseringen av kinoene: Endelig skulle norske filmer kunne få premiere over hele landet samtidig! Men landet – viste det seg – var slettes ikke interessert. Halvparten av besøket til «Som du ser meg» var i Oslo, og 75 prosent var i de tre største byene. For «En som deg» er fordelingen omtrent den samme. For «Kon-Tiki» derimot er fordelingen av totalbesøket 18 prosent i Oslo og 30 prosent for de tre største byene.

Så hvordan skape interesse utenfor Oslo for de mindre brautende norske filmene? Produksjonsselskapet Paradox som står bak Hisham Zamans «Før snøen faller» forsøkte seg denne helgen på noe nytt i norsk sammenheng: en lanseringsturné. Filmen hadde premiere i Trondheim på onsdag, Bergen på torsdag, Oslo på fredag og Lillestrøm på lørdag, med filmskaperne til stede for å gjøre presse og skape blest.

Turneen fortsetter til uken med Drammen, Fredrikstad, Ski og Stavanger. Foreløpig ser ikke dette ut til å fungere helt utmerket heller. 75 prosent av de 1479 billettene siden onsdag er løst i Oslo. Interessen virker svært laber i både Bergen og Trondheim. Hvorfor produsentene og distributøren valgte å vente en måned med lanseringen etter all oppmerksomheten filmen fikk som åpningsfilm i Tromsø er dessuten en gåte.

Trolig er Paradox like fullt inne på noe. Brede lanseringsstrategier uten tilhørende markedsføringsbudsjett og folkelig appell, er å kaste ressurser ut av vinduet, samtidig som man stempler filmene som enda smalere enn de er. Bransjen er nødt til å tenke nytt og annerledes.

I USA er det vanlig med begrensete premierer på kvalitetsfilmene i de største byene for å skape et momentum før filmen eventuelt spres. Noe liknende bør prøves også her.

Gjør premierer og filmvisninger til en eksklusiv greie, ikke noe som kastes etter folk som ikke vil ha det.

Hele den norske kinolista:

1

NY A Good Day to Die Hard Twentieth Century Fox Norway

48003

2

Karsten og Petra blir bestevenner SF Norge

37536

3

Rive-Rolf The Walt Disney Company Nordic

29823

4

NY Beautiful Creatures Nordisk Film Distribusjon AS

11868

5

Django Unchained The Walt Disney Company Nordic

6448

6

Lincoln Twentieth Century Fox Norway

5419

7

Les Miserables United International Pictures

4735

8

Hansel & Gretel: Witch Hunters SF Norge

4134

9

Zero Dark Thirty United International Pictures

3220

10

De urørlige Scanbox

3151

11

Hobbiten: En uventet reise SF Norge

2029

12

Historien om Pi Twentieth Century Fox Norway

1816

13

Jakten Nordisk Film Distribusjon AS

1609

14

NY Før snøen faller Scanbox

1281

15

Silver Linings Playbook Norsk Filmdistribusjon

1182

16

Amour Arthaus

1145

17

Gangster Squad SF Norge

1133

18

The Impossible Nordisk Film Distribusjon AS

823

19

Bully Scanbox

752

20

Jack Reacher United International Pictures

615