• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. 
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.

 

SOM BILLETTKONTROLLEN SPÅDDE i begynnelsen av desember er tremillionersgrensen for besøk på norske filmer brutt, for første gang siden 1975.

I tillegg er det totale antallet løste kinobilletter høyere i år enn på over 30 år.

Det er også lenge siden tre norske filmer troner på toppen av besøksstatistikken. Totalt ble det omsatt kinobilletter for rekordhøye 1,37 milliarder i 2016, en økning på drøyt 11 prosent fra året før.

 

MEN IKKE ALLE piler peker oppover. 2016 var det verste året for filmer i tre dimensjoner siden 2010 da teknologien var helt fersk og bare 15 titler var i 3d (i 2016 var antallet 40). Kun drøyt en av ti kinobilletter ble løst til en 3d-film i 2016, mot en av fire i rekordåret 2011.

Mange i Hollywood spådde i sin tid at 3d etter hvert ville bli gjengs standard for de fleste filmer. 2016 slår ettertrykkelig fast at disse profetiene bommet stygt.  Selv for filmer som profilerer seg stort som produksjoner man helst bør nyte i tre dimensjoner, er andelen solgte billetter med egne briller, nedadgående.

Det er verdt å merke seg at kun én av seks besøk på «Oppdrag Dory» er til 3d-versjonen. For «Istid: På kollisjonskurs» er tilsvarende tall én av fire. Barnefamilier, som skulle være en av 3d-filmenes bærebjelker, vender med andre ord polaroidbrillene ryggen.

 

JULEN HAR ETABLERT SEG som en viktig kinotid i Norge med omtrent dobbelt så høyt besøk som normalt. Årets mest publikumsvennlige titler gjorde det omtrent som forventet.

«Dyrene i Hakkebakkeskogen» rundet 200 000 i løpet av romjulen, og klarer trolig så vidt å krabbe seg over 400 000-grensen til slutt.

«Passengers» har fått til dels hard medfart fra kritikerne, men redder seg (58 000 besøk) på store skuespillernavn og norsk nysgjerrighet for hva Morten Tyldum makter med 120 millioner dollar mellom hendene.

Også «Min pappa Toni Erdmann» gjør det godt. Drøyt 7000 besøk i løpet av romjulen betyr at Arthaus har lov å håpe på 40 000 totalt.

 

DET ER LIKE FULLT påfallende å se at antallet premieretitler i julen er lavere enn tidligere år, og at de smale distributørene muligens har tatt konsekvensen av at konkurransen fra de mest kommersielle titlene er brutal.

I fjor var det en håndfull arthousetitler på julemenyen. I år er det kun to. Den andre tittelen, «Agnus Dei», fikk drøyt 2000 besøk og ender trolig på drøyt 7000 titler.

Kinoene, særlig utenfor hovedstaden, henvender seg først og fremst til barnefamiliene i julen. Slik støter de trolig fra seg et stort potensielt publikum, som sjeldent går på kino, men som vil ha kvalitet når de først gjør det.

 

Dette er årets mest besøkte filmer:

1. «Kongens nei» (23.09.2016): 713.276

2. «Snekker Andersen og Julenissen» (11.11.2016): 496.760

3. «Børning 2» (12.10.2016): 438.137

4. «Et helt halvt år» (03.06.2016): 407.747

5. «Istid: På Kollisjonskurs» (15.07.2016): 383.509

6. «Deadpool» (12.02.2016): 312.970

7. «Rogue One: A Star Wars Story» (14.12.2016): 312.344

8. «Bridget Jones’s Baby: Alle gode ting er tre» (16.09.2016): 299.251

9. «Suicide Squad» (05.08.2016): 296.065

10. «Kjæledyrenes hemmelige liv» (24.06.2016): 291.385

11. «Jungelboken» (15.04.2016): 281.720

12. «Birkebeinerne» (12.02.2016): 271.374

13. «Fabeldyr og hvor de er å finne» (16.11.2016): 258.929

14. «The Revenant» (22.01.2016): 238.188

15. «Jason Bourne» (29.07.2016): 234.589

16. «Oppdrag Dory» (26.08.2016): 233.493

17. «Alvin og gjengen: I farta» (19.02.2016): 229.959

18. «Zootropolis» (26.02.2016): 228.273

19. «Batman v Superman: Dawn of Justice» (23.03.2016): 223.126

20. «Dyrene i Hakkebakkeskogen» (25.12.2016) 223.087

 

Tidligere i denne spalten: