Min jålete hovedstadssmak deles (nok en gang) ikke i resten av landet. Det er den forutsigbare konklusjonen som kan trekkes av helgens kinobesøk.

Den nye norske filmen «En som deg» (bildet over) – som jeg har hyllet annetsteds – lokket kun 1500 til kinoene, hvorav over en tredjedel i Oslo. I hovedstaden er salgjennomsnittet lavt, men brukbart (46), men i resten av landet er det brutalt dårlig (rundt 10). Det er grunn til å tro at filmen raskt vil gå av plakaten i distriktene.

Dermed blir det omtrent umulig for filmen å nå 10 000 besøk, grensen for utbetaling av den lukrative etterhåndsstøtten. At en kunstnerisk så dristig og vellykket film ikke vil få slik støtte, sier mye om hvor galt av sted det kan bære når filmpolitikk styres av kvantitative mål.

Langt bedre gikk det for helgens andre «norske» premiere, Tommy Wirkolas «Hansel and Gretel». 20 400 besøk på landsbasis og førsteplass i helgen, er en nesten tro kopi av den amerikanske premieren forrige helg (19 mill dollar) hvis vi følger min uvitenskapelige sammenlikningsmetode. I den grad det gir mening å diskutere besøkstallet uten å bry seg om regissørens opphavsland, er dette gode tall for en slik rendyrket sjangerfilm – som vanligvis ikke gjør det sterkt i Norge.

Åpningshelgen til «Abraham Lincoln: Vampire Hunter» var til sammenlikning drøyt 11 000, om enn på betraktelig færre saler.

Og mens vi snakker om den tidligere amerikanske presidenten. Det 2 ½ timer lange seriøse historiske dramaet «Lincoln» gjorde det usedvanlig godt i helgen, med tanke på at filmen handler om den politiske behandlingen av et grunnlovstillegg på midten av 1800-tallet.

10 000 besøk vitner om at navnet Steven Spielberg og en drøss oscarnominasjoner har kommersiell appell. Så får vi se hvor mange av dem som anbefaler den utmerkete, men relativt krevende filmen videre. Jeg spår et kraftig fall neste helg.

I sin andre helg i USA falt «Hansel and Gretel» oppskriftsmessig drøyt 50 prosent denne helgen. Den har nå spilt inn 34 mill dollar, og følger dermed kalkylen der den ender på drøyt 50 mill.

Internasjonalt går den til dels bra (62 mill). Som spådd gjør filmen det godt i nye kinomarkeder som Russland, Brasil og Mexico.

På førsteplass denne helgen kom den romantiske zombiefilmen «Warm Bodies», av den tidligere indiehelten Jonathan Levine («The Wackness» og «50/50»): 19 mill og et salgjennomsnitt på 6500 dollar, er ok, men viser at zombier langt fra har det samme ungpikepotensialet som sine kaldblodige slektninger vampyrene.

Ellers holder «Silver Lining Playbook» seg svært godt med en tredjeplass (totalt 80 mill), og er på god vei mot 100 millioner dollar. Glimrende tall for den relativt rimelige komedien (budsjett 20 mill). «Zero Dark Thirty» faller raskere, og vil trolig ende på rundt 90 mill i USA.

Den norske kinotoppen:

NY Hansel & Gretel: Witch Hunters 20453
Django Unchained 15029
Rive-Rolf 14533
Les Miserables 12842
NY Lincoln 10015
Historien om Pi 4004
NY Jakten 3887
Hobbiten: En uventet reise 3832
De urørlige 3581
Gangster Squad 3269
Flight 2958
Amour 2474
The Impossible 2462
De fem legendene 2113
NY Tony 10 1771
NY En som deg 1579
Silver Linings Playbook 1535
Frankenweenie 1386
Jack Reacher 1203
Lotte og Månesteinens hemmelighet 1059