Sommeren 2010 spilte en utvidet vennegjeng inn en spillefilm på Veierland uten statsstøtte.

Det skulle bli en kompisfilm om hyttetur, med mørk humor og lyse sommernetter. Noen måneder tidligere hadde det norske støttesystemet for film blitt lagt om slik at alle norske filmer som oppnådde mer enn 10 000 betalende besøk på kino, fikk en støtte tilsvarende nettoinntektene fra billettsalget.

Det så lyst ut for prosjektet. Fra 2007 til og med 2010 hadde kun to norske spillefilmer hatt mindre enn 10 000 besøk. Mulighetene for å få overskudd på investeringen virket svært overkommelig.

Men flere tenkte som regissørene Julian Hagemann og Andreas Lisberg. I 2011 ble antallet norske kinopremierer nesten doblet fra året før. Hele 15 av dem klarte ikke å runde 10 000 besøk.

I 2012 var det 14 som ikke nådde den magiske grensen. Optimismen knyttet til uavhengig finansierte spillefilmprosjekter forduftet.

Denne helgen hadde endelig «Å begrave en hund» premiere, nesten tre år etter at filmen ble spilt inn. Muligens håpet filmskaperne at det var smart å vente med lanseringen til etter at den verste stormen av norske småfilmer på jakt etter den lukrative etterhåndsstøtten, hadde lagt seg.

Men i mellomtiden har kinopublikummet gått fullstendig lei. Mens norske filmer på kino tidligere var en begivenhet, har et stort antall mer eller mindre middelmådige filmer oversvømt markedet de siste to årene. Norske filmer har mistet status.

Kun 600 personer løste billett til «Å begrave en hund» i helgen. Komedien vil med andre ord ikke nå 5000 publikummere en gang.

Kanskje kunne norske produsenter av lavbudsjettsfilmer hatt ett og annet å lære av Jason Blum? Den amerikanske produsenten slo igjennom med et brak i 2009 med grøsseren «Paranormal Activity», en film som kostet noen skarve tusenlapper, og spilte inn nærmere 200 millioner dollar på verdensbasis (dog med et solid markedsføringsbudsjett fra distributøren Paramount).

Siden har han og selskapet Blumhouse spesialisert seg på liknende horrorfilmer med ultrasmalt budsjett og superbredt nedslagsfelt.

Foruten tre Paranormal-oppfølgere (som alle har spilt inn mellom 140 og 200 millioner dollar), står Blum bak skrekkfilmen «Insidious» fra 2011 (budsjett 1,5 millioner dollar, spilt inn 97 millioner), «Sinister» fra 2012 (budsjett 3 millioner, spilt inn 77) og vinterens «Dark Skies» (budsjett 3,5 mill, spilt inn 23).

I helgen hadde Blums siste prosjekt «The Purge» premiere i USA. Med thrilleren har Blum også klart å snu det som kunne se ut som en nedadgående spiral inntjeningsmessig.

Filmen har et budsjett på bare tre millioner, men spilte inn i 36 millioner dollar i helgen.

Det går dermed mot Blums aller største suksess noensinne. 300 millioner worldwide er absolutt innen rekkevidde. Det innebærer en pen fortjeneste for Blum og hans investorer.

Den norske kinolista: 

1

The Hangover Part III

SF Norge

27933

145193

2

Epic – Skogens hemmelige rike

Twentieth Century Fox Norway

20149

30982

3

Fast & Furious 6

United International Pictures

16868

222768

4

Den store Gatsby

SF Norge

6290

68049

5

Pelle Politibil på Sporet

Nordisk Film Distribusjon AS

2577

133633

6

Iron Man 3

The Walt Disney Company Nordic

1847

286665

7

Only God Forgives

Scanbox

1452

5918

8

Star Trek Into Darkness

United International Pictures

1336

64372

9

Croods

Twentieth Century Fox Norway

820

233869

10

Karsten og Petra blir bestevenner

SF Norge

631

212324

11

NY Å begrave en hund

SF Norge

618

1384

12

NY Bon appetit, Hr. President

Scanbox

594

700

13

Yeh Jawaani Hai Deewani

Bollywood

548

1993

14

Broken

Arthaus

452

3771

15

Stoker

Storytelling Media

410

1484

16

Olympus Has Fallen

Nordisk Film Distribusjon AS

353

31336

17

Oblivion

United International Pictures

321

104157

18

Gulabi Gang

Kudos Family

314

7362

19

Yamla Pagla Deewana 2 – 2013

Bollywood

235

1499

20

The Place Beyond the Pines

Scanbox

93

41692