Hoi, som det ble liv på internett da nyheten om at Disney kjøper Lucasfilm sprakk i går – og samtidig annonserte at de ønsker å lage opptil tre nye «Star Wars»-filmer, med den første klar allerede i 2015.

Mange jublet over nyheten om nye «Star Wars»-filmer, mens andre som forventet gikk rett i forsvarsmodus med fanboypiggene ute. «Skal Disney lage «Star Wars»? Kjøss meg i ræva.» Men vent nå litt. Var virkelig de siste «Star Wars»-filmene George Lucas & co. leverte helt optimale? Ett ord: Jar Jar Binks. Og hva med siste «Indiana Jones», for den saks skyld, med UFO-ræl og krystallhodeskvalder? Bah.

 

Disney har på sin side vist at de tar sine oppkjøp på alvor. Det har gått noen år siden selskapet kjøpte opp Pixar, uten at det har hatt nevneverdig mye å si for kvaliteten på animasjonsfilmene derfra (med unntak fra «Biler 2»). De har fått holde på som før, med samme kreative frihet – samtidig som de har bidratt med verdifull know-how til Disneys egne animasjonsdrift.

Med suksessen til Joss Whedons «The Avengers» ble det også tydelig at Marvel-oppkjøpet heller ikke stakk kjepper i hjulene for tegneseriegiganten – og deres trofaste følgesvenner. Når superheltentusiaster unisont hiver henda i været uten for mye surmuling, vet du at du har gjort noe riktig.

Vi er faktisk oppriktig imponerte over hvor lite det ellers familievennlige og verdikonservative Disney-konsernet har valgt å detaljstyre sine oppkjøpte virksomheter. Marvel har for eksempel satt James Gunn til å regissere den kommende (og potensielt ganske bisarre) superheltfilmen «Guardians of the Galaxy».

Gunn er tidligere kjent for blant annet den temmelig blodige «Slither», rølpefilmen «Tromeo & Juliet» og indiefavoritten «Super». På si jobber han fortløpende med den svært lite politisk korrekte webserien «PG Porn», som parodierer nettopp pornofilmer (taglinen er «For people who love everything about porn … except the sex»). Sånn ser det ut:

Avtalen mellom Disney og LucasFilm er verdt litt over fire milliarder dollar, en verdisetting som i all hovedsak er basert på nettopp «Star Wars»-franchisen med alt den innebærer av filmer, animasjonsserier, spill, tegneserier, merchandise og så videre. Med i pakka følger også rettighetene til «Indiana Jones», samt effektselskapet Industrial Light and Magic og lydmagikerne i Skywalker Sound (lydfolka der er blitt Oscar-nominert hvert år siden «Star Wars» kom ut i 1977).

Men kanskje viktigst av alt: Med i pakka følger også gamlefar selv, George Lucas – i hvert fall noe av ham. Påtroppende Lucasfilm-sjef Kathleen Kennedy vil produsere den kommende «Star Wars Episode 7», med Lucas som «kreativ konsulent». Hva det innebærer helt konkret vet vi lite om, han får nok mer enn bare én finger med i spillet – men mest av alt har han nok lyst til å slappe av på sine eldre dager, uten å ha fanboys pustende ned nakken hans.

Selve spørsmålet alle stiller seg nå, er selvfølgelig hvordan «Star Wars Episode 7» vil ende opp med å bli, og ikke minst hva den vil handle om. Svaret på det spørsmålet vil vi første kunne ane konturene av når Lucasfilm/Disney bestemmer seg for en regissør. Basert på erfaringene med Pixar og Marvel, behøver det faktisk ikke bli så ille.

At George Lucas er med på lasset behøver, som antydet, ikke bety noe som helst verken i den ene eller andre retningen (men hvorfor annonseres avtalen midt oppi en av USAs verste naturkatastrofer i nyere tid?).

Kevin Smith har forøvrig en god analyse av situasjonen på sin facebook-side, han er «all for it»:

Sounds dirty but it’s just business: the Disney Princess market gave the Mouse all the little girls they could sell an Ariel costume to but Disney couldn’t interest boys in their wonderful world beyond the single digit years. Few boys are clamoring to play with a Peter Pan action figure and hooking the audience while their young is an important component of long term brand loyalty. So rather than develop their own boys brand in-house, they started buying «boy» stuff. It started with Marvel and it now continues with the world of STAR WARS.

Vi slenger på et klipp til, vi: