Norsk Filminstitutt har i dag avgjort hvilke norske filmer som skal statlig støtte i vår. Blant filmene som er tilgodesett med støtte etter en vurdering av kommersielt potensial, er nok en film basert på folkeeventyrene om Askeladden (den første er innspilt og kommer på kino i september) og «Dragens hjerte», en ny eventyrfilm for barn.

Samtidig var den mye omtalte filmen om ferjebrannen på MS Scandinavian Star i 1991 blant dem som ikke slapp gjennom nåløyet.

Produsentene har søkt flere ganger – både i ordningen der filmprosjektene vurderes etter kommersielt potensial, og ordningen som ser på kunstnerisk potensial – uten å få napp. De omtaler Scandinavian Star-saken som «Skandinavias største rettsskandale i moderne tid».

– Det er synd at det ikke er rom for en så aktuell film som kan sette spesielt søkelys på dette, sier Karin Julsrud og Turid Øversveen i produksjonsselskapet 4 1/2, som er produsenter.

– Det etterlyses mer kontroversiell film fra norske produsenter, også fra NFI selv, og her har du et meget kontroversielt prosjekt. Likevel viser det seg altså at det er svært vanskelig å få støtte, sier de.

 

Konspithriller

Filmen er beskrevet som en konspirasjonsthriller om den tragiske ferjebrannen, som stadig verserer i nyhetsbildet – 26 år etter at den fant sted. Til sommeren skal en stortingsoppnevnt granskingskommisjon levere sin rapport om brannen.

– Det er ingen tvil om at vi har et godt manus. Men filmen synes å falle mellom to stoler. Det er et veldig stort prosjekt for konsulentordningen (som vurderer kunstnerisk potensiale, journ. anm.), men samtidig er den nok ikke kommersiell nok for en markedsvurdering. Og slik er situasjonen i dag: Det er en del store, viktige filmer som faller mellom to stoler, sier Julsrud.

Konseptskisse for «Askeladden i Soria Moria slott», som får 15 millioner i støtte. Foto: Alen Grujic / Maipo Film

Scandinavian Star-filmen har tilknyttet seg Andrè Øvredal som regissør – med internasjonale kritikersuksesser som «Trolljegeren» og «The Autopsy of Jane Doe» bak seg skulle også det borge for kvalitet.

 

Skal være rom

Direktør i NFI, Sveinung Golimo, bekrefter at det er vanskelig å dekke inn alle typer prosjekter i de to ordningene.

– På den annen side skal det være rom i konsulentordningen for å gå inn i noen få, større prosjekter, og det skal ikke trekke ned at en film er kontroversiell eller skaper debatt. Tvert imot er det en fordel når kunstnerisk potensiale skal vurderes. I markedsordningen er vi derimot tydelige på at det er publikumspotensiale som skal vurderes, og der nådde ikke denne filmen opp, sier han.

En annen film som fikk tommelen ned, var en nyinnspilling av klassikeren «Norske byggeklosser», med manus av Atle Antonsen og Arild Frølich.

– Vi lager filmen likevel, vi har en enorm vind i seilene på prosjektet. Men det hadde jo vært ekstra gøy om det offentlige film-Norge følte det samme, sier produsent Kjetil Omberg.

Fra «Norske byggeklosser» (1972), som blir gjenskapt med eller uten statlig støtte.

 

Spionfilm fra virkeligheten

Julsrud sier hun på tross av flere avslag ikke gir opp å få realisert filmen om Scandinavian Star.

– Nå må vi sette oss ned og finne ut av hvilken strategi vi skal legge for å få filmen opp og stå, sier hun, og legger til at hun er svært glad for at 4 1/2 har fått 12,7 millioner kroner i støtte til en annen film, nemlig spionthrilleren «Spionen».

Den skal fortelle historien om skuespilleren Sonja Wigert, som var dobbeltspion under andre verdenskrig og måtte ofre sin livs store kjærlighet. Filmen skal regisseres av svenske Jens Jonsson og castes i disse dager.

– Den skal også bli en storfilm, sier hun.

Les mer om dagens tildelinger her.