Angelina Jolies kinnbein eller Seth MacFarlanes prompehumor? Det var valget norske kinogjengere hadde i helgen, i hvert fall hvis de ønsket seg en stor amerikansk premiere.

Disney-eventyret «Maleficent» er Jolies første storfilm på fire år, mens MacFarlane har forsøkt å følge opp komisuksessen «Ted» med en westernkomedie.

Ingen av filmene var imidlertid nok til å friste store mengder nordmenn på kino. Trolig gjorde også finværet også sitt til at det ikke ble noen enorm kinohelg i Norge.

Best gikk det for «Maleficent», med drøyt 17 000 solgte billetter på landsbasis og en 2. plass på helgens kinoliste (bak «X-Men: The Days of Future Past»).

Instinktivt vil man kanskje tenke seg at dette er en skuffelse for norske Disney. I USA er nemlig filmen en gigantsuksess, med 70 millioner innspilte dollar i helgen.

Der har den også gitt Angelina Jolie hennes beste åpningshelg noensinne, foran både «Mr. & Mrs. Smith» og «Wanted».

Samtidig er det jo flere ting som gjør det vanskelig å sammenlikne direkte mellom Norge og USA, og som gjør at tallene kanskje ikke er så langt unna forventet for Disney likevel.

Blant annet at filmen har fått 11-årsgrense i Norge (ratingen PG i USA), og at den sendes ut i udubbet versjon, noe som gjør det vanskeligere å få med de yngste i familien.

I Norge er 17 000 solgte billetter likevel dårligere enn sammenliknbare titler som «Oz: The Great and Powerful» (23 121 besøk i premierehelgen), «Snow White and the Huntsman» (28 955 besøk) og «Alice i eventyrland» (58 478 solgte billetter første helg).

Mens «Maleficent» i det minste gjorde det strålende i USA, har «A Million Ways to Die in the West» vært en moderat skuffelse både i USA og Norge. Her hjemme er den sett av 10 147  nordmenn i premierehelgen, og i USA spilte den inn 17,1 millioner dollar.

Premieretallene i Norge er bare en snau tredjedel av hva «Ted» oppnådde. Så skal det også sies at filmen ikke er satt opp i blant annet Oslo, på grunn av konflikten mellom distributør UIP og Oslo kino.

Som komedier flest var imidlertid filmen relativt billig å lage (40 millioner dollar), så de fleste analytikere regner med at den klarer å unngå tap når regnskapet skal gjøres opp til slutt.

Mens FacFarlanes forrige film «Ted» gjennomgående fikk gode kritikker til å være en mainstream-komedie, har «A Million Ways to Die in the West» fått hardere medfart av kritikerne.

Helgens norske kinopremiere, Jan Vardøens «Heart of Lightness – Søvnløs i Lofoten», fikk også en relativt beskjeden start, med 484 betalende publikummere.

Den norske kinolista:

1. X-Men: Days of Future Past, 17 774 publikummere (87 134 totalt)
2. Maleficent, 17 109 publikummere (21 023 totalt)
3. A Million Ways to Die in the West, 10 147 publikummere (10 147 totalt)
4. Bad Neighbours, 6 051 publikummere (65 156 totalt)
5. Godzilla, 5 320 publikummere (89 832 totalt)
6. Rio 2, 2 833 publikummere (186 767 totalt)
7. The Other Woman, 2 713 publikummere (84 273 totalt)
8. Bamse og tyvenes by, 1 570 publikummere (21 839 totalt)
9. Doktor proktors prompepulver, 954 publikummere (362 153 totalt)
10. The Amazing Spider-Man 2, 792 publikummere (111 334 totalt)