Norske aviser skriver side opp og side ned om Netflix og HBO, mens alle de bra tingene Amazon gjør kanskje har gått litt under radaren for mange. Det er muligens naturlig, siden strømmetjenesten deres i utgangspunktet bare er tilgjengelig i USA, England og Tyskland.

Her til lands får vi imidlertid flere av seriene deres via TV 2 Sumo, HBO Nordic og Viaplay. Sistnevnte har blant annet «Transparent», som vant en latterlig fortjent Golden Globe i forrige uke.

Spør du oss hadde imidlertid ingenting vært bedre enn å få en nordisk Amazon Prime Video også, særlig siden selskapet åpenbart har tenkt til å gjøre spennende ting med filmbransjen framover.

Nå har Amazon ifølge Variety opprettet Amazon Original Movies – en avdeling som planlegger å slippe cirka tolv eksklusive filmer i året. Først og fremst snakker vi indietitler, med budsjetter fra 40 til 200 millioner kroner.

Planen er å slippe filmene på kino først (for å sikre maksimal omtale, anmeldelser etc.), og deretter vise dem i abonnementtjenesten etter cirka åtte uker.

– Vi ser fram til å utvide våre produksjonsplaner til også å gjelde spillefilmer. Ikke bare vil dette gi Prime Instant Video-kunder unike og eksklusive filmer like etter kinopremieren, men vi tror også at dette vil hjelpe filmskapere som ofte sliter med å få ut nye og utfordrende historier som fortjener et publikum, sier Amazon Studios-sjef Roy Price til Variety.

Som sjef for filmavdelingen har Amazon valgt Ted Hope, en produsent som har jobbet med filmer som «Adventureland», «Happiness» og «In the Bedroom», og som tidligere har vært sjef for strømmetjenesten Fandor.

Amazon følger dermed etter Netflix, som har offentliggjort liknende planer for lenge siden – blant annet har bestilt en oppfølger til «Snikende tiger, skjult drage» og et knippe Adam Sandler-filmer.

Når det gjelder tv-seriene til Amazon fortsetter satsingen med uforminsket styrke. I forrige uke ble det kjent at de har huket inn Woody Allen til å lage en serie (selv om han tilsynelatende ikke aner hva den skal handle om ennå).

Dessuten lanserte tjenesten nylig en rekke piloter, der kundene kan få være med å velge hvilke som skal bli bestilt opp til en hel serie (de får ikke avgjørende ord, heldigvis – «Transparent» fikk laveste score, noe som en gang for alle beviser at kunden sjelden har rett).

Her er en smakebit: