Norsk julenissezombie på kronerulling i California: – Det går ikke i pluss, dette

– Dette er et passion project som har grodd ut av alle proporsjoner.

Det er tirsdag ettermiddag, dagen før Andreas Rønning slenger seg på flyet til Anaheim i California og tegneseriemessa WonderCon som starter fredag.

Med seg i bagasjen har han «Z for Zombie», en tjukk murstein av en tegneserieroman, og et julenissekostyme designet av «Død Snø»-effektmaker Steinar Kaarstein som ville blitt bannlyst fra enhver juletrefest.

Målet: Å lokke folk til båsen sin på messa og tromme opp nok begeistring for tegneseriens nylanserte Kickstarter-kampanje til å finansiere et skikkelig opptrykk av boka, etter at de store tegneserieforlagene ga tilbakemelding om at den var fin, men for stor og dyr til å være lønnsom. Nå skal en oppråtnet julenisse vise dem at de definitivt, muligens, kanskje tok feil.

– Tanken er å infiltrere WonderCon og gå full gru, sier Rønning.

Egentlig var «Z for Zombie» et filmmanus. Rønning jobber til daglig som regissør på alt fra reklame til musikkvideoer, og har blant annet vunnet Spellemann for beste norske musikkvideo for denne saken:

Nylig ble det også kjent at storebror Joachim Rønning (aktuell med den nye «Pirates of the Caribbean»-filmen, som fikk en god dose skryt under årets CinemaCon) skal regissere science fiction-filmen «Origin», som brødrene utvikler manus til sammen.

Paramount og Jerry Bruckheimer er produsenter, men alt er ennå i en tidlig fase.

Samtidig har lillebror Rønning også andre prosjekter på plakaten, uten at de er i mål ennå. Tegneserien ble en måte for en utålmodig sjel å få ut noe av det som lå og støvet ned i skuffen.

– Jeg har skrevet filmmanus i 20 år, sier Rønning.

– Mens man venter på alt fra å bli lest til å få ting i produksjon var dette noe å gjøre fordi terskelen er lavere.

Gjør som Aronofsky

Rønning er ikke den eneste regissøren som har tenkt slik. Da Darren Aronofsky slet med å få laget «The Fountain» ble den tegneserie i stedet (filmen ble senere laget likevel), noe han gjentok med et tidlig manusutkast av «Noah» og som også ryktes å kunne bli utfallet for manuset til «Batman»-filmen han aldri fikk laget.

Richard Kelly ga ut deler av «Southland Tales» som en prequel-tegneserie, noe som gjorde den litt, men ikke veldig mye mer, forståelig.

Manus-til-tegneserie-ruta har også vært tilfelle med superhelt-manusene til både Kevin Smith («Bionic Man», «Green Hornet») og Frank Miller («Robocop», «Daredevil: Man Without Fear»).

En lavere terskel betyr imidlertid ikke mindre jobb.

– Jeg tenkte at her har vi en spillefilm, leken og billedlig, sier Rønning.

– Det kan jeg få en fyr til å tegne ut på et par måneder uten å legge meg for mye oppi det, så blir det realisert. Så fikk jeg den første tegningen og begynte å synse, og så hadde det plutselig gått sju år. Jeg har fire barn og dette er ikke jobben min. Den tålmodigheten, det å holde ut så lenge.. Det har vært mange ganger jeg har tenkt at det går ikke an å holde på med disse greiene. Jeg har hatt en skog av arbeid foran meg og bare hatt fokus på å sage ned enkelttrær. Og nå er jeg her.

Noen av de 3000 tegningene i tegneserieromanen. Foto: Kickstarter

Tre år med skriving og fire år med innsats fra tegner Trond Kulterud var til slutt det som skulle til for å gjøre 109 filmmanus-sider om til 300 tegneseriesider.

Udødelige Amazonas-biller

«Z for Zombie» handler om to menn, hvorav en av dem lider av Münchhausens syndrom by proxy, diagnosen som tradisjonelt går ut på å påfører andre falske sykdomssymptomer for å tilfredsstille egne indre behov.

Tradisjonelt handler dette om f.eks. foreldre som gjør barna syke fordi det gir dem oppmerksomhet og sympati som omsorgsperson, men det utspiller seg litt annerledes i tegneserien:

– Jeg hadde en skurk som desperat ville være helt. Han er et geni som oppdager en udødelig bille i Amazonas-jungelen som bare dør når du hugger hodet av den. Så forsker han frem et zombiegen og lager zombier selv, som han så skal ta livet av for å bli en helt. Men da hopper vår egentlige helt inn, tar livet av zombien og blir helten. Og da må skurken forårsake et større utbrudd, slik at han blir en større helt.

Det mørkner for Karl, skurken i «Z for Zombie». Foto: zforzombie.com

Et massivt zombieutbrudd, altså, som vil inkludere selveste Julenissen (derav kostymet).

– Gjennomgående er fortellingen humoristisk, men det er drama i bunnen. Det handler om ansvar, og det å gå fra gutt til mann. Det er ikke så ofte man finner substans i zombiesjangeren, man går ofte rett til splatt og gørr. Det er fint, men jeg har forsøkt å injisere litt 70-tallsdrama der.

Selv om målet med tegneserien ikke er å få den plukket opp som film, synes Rønning det hadde vært fantastisk om noen snapper den opp for kamerabehandling – og skulle noen spytte inn 80.000 kroner er filmrettighetene også en av Kickstarter-belønningene.

– Det jeg egentlig har gjort er at jeg har storyboardet ut en spillefilm, alle vinklene. Det er et shooting script, dette kunne du skutt.

Utfordrende kronerulling

Nå er spørsmålet om han får inn nok penger fra kronerullingen til å realisere drømmen.

– Jeg har ingen i hjørnet mitt og må skape alt selv. Jeg legger meg til for hogg med Kickstarteren. Jeg sitter med noe jeg føler er en solid pakke, men merker at tvilen er helt.. Jeg har bare lyst til å gå og gjemme meg, fordi jeg ser at det kan gå så sinnsykt til helvete.

Andreas Rønning, uten zombiejulenissedrakt. Foto: Fra Joachim Rønnings instagram

Rønning er litt slik.

I Kickstarter-videoen – tradisjonelt en optimistisk oppsummering av hvor fantastisk ens eget prosjekt er – refererer han til tegneserien som et «doomed passion project», og snakker åpent om avslag fra Boom! Studios og egen naivitet rundt hvor realistisk drømmen er.

– Du snakker deg selv litt opp og litt ned?

– Det kan stemme bra. Men jeg synes jo det har blitt en veldig fin tegneserie. Jeg ville kjøpt den hvis jeg så den i hylla på Outland.

Tallene tyder på at han ikke er den eneste som synes det. Med over 7000 følgere på Facebook har tegneserien allerede et publikum, og etter tre dager av den tre uker lange kampanjen har Rønning fått inn 30.175 av de 127.000 kronene han ber om.

Uten at han tror han blir rik av det.

– Det går ikke i pluss, dette. Men det er litt bucket list over det også, jeg synes det er kjempegøy.