Hans Petter Molands amerikanske remake av «Kraftidioten», som har Liam Neeson i hovedrollen, blir nektet å spille inn scener i et kanadisk naturreservat.

Årsaken? Feil etnisk herkomst på en av filmens bad guys og negativ framstilling av amerikanske urfolk. Nærmere bestemt en native american (altså det vi i gamle dager kalte indianer) som kriminell gjengleder, ifølge denne saken i kanadiske National Post.

«Myndighetene i Canada er opptatt av forsoning og nasjon-til-nasjon-forholdet til innfødte folk, basert på en erkjennelse av deres rettigheter, respekt, samarbeid og partnerskap», forklarer det kanadiske parkvesenet til avisa.

Vakte bekymring

«I tillegg til enkelte administrative detaljer og manglende dokumentasjon, er Parks Canadas forpliktelser til forsoning og respekt for innfødte en viktig faktor i avgjørelsen», heter det.

Også filmens location manager bekrefter overfor National Post at filmens framstilling av urfolk har vakt bekymring lokalt i Banff, et naturreservat nord i Rocky Mountains-kjeden, der filmen både skulle spille inn scener i landsbyen Lake Louise og i et skitrekk (som stand-in for Aspen i Colorado, der filmen utspiller seg).

Her er Neesons rollefigur – den samme som Stellan Skarsgård spilte på Beitostølen i den norske originalfilmen – den stoiske brøytebilsjåføren som setter seg fore å hevne drapet på sønnen. Det utløser en gjengkrig som involverer en krim-boss som spilles av Tom Jackson – en skuespiller som selv identifiserer seg som såkalt métis, med herkomst til amerikanske urinnvånere.

Tom Jackson (Foto: Collin Fare / CC BY-SA 3.0

«Jeg føler ikke at min kultur krenkes overhodet av dette manuset», sier Jackson i en uttalelse til saken.

Regissøren insisterte

Opptakene skal egentlig starte i slutten av måneden. Det skal være Hans Petter Molands sterke ønske å spille inn scener i akkurat dette området, som omfatter den største isbreen i fjellkjeden.

– Moland forelsket seg i naturskjønnheten på isbreen. Han var svært sta og insisterte på at dersom vi skulle komme hit, måtte det være for å spille inn deler av filmen i nasjonalparken, sier location manager Mark Voyce til National Post.

Hans Petter Moland (Foto: Philip Øgaard / Paradox)

Filmens norske produsenter, Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae i Paradox, nedtoner likevel problemets alvorlighet overfor Filter Film og TV. De var ikke klar over at filmcrewet hadde fått tommelen ned fra parkvesenet før vi tok kontakt, selv om de er i tett kontakt med den amerikanske produsenten Michael Shamberg.

– Filmproduksjoner støter ofte på noe som kompliserer, om det ikke alltid er helt like utfordringer. Foreløpig er ikke dette noe som bekymrer meg, jeg er helt sikker på at det blir løst, sier Kvae, som ikke vil gå inn på om en løsning innebærer å flytte innspillingen til et annet område eller å endre på manuset.

Ikke altoverskyggende

– Jeg var i mailkontakt med Shamberg så seint som i går uten at dette ble nevnt, så jeg antar at det ikke er noe altoverskyggende problem, sier han.

Rettighetene til en remake av filmen, som nå går under tittelen «Hard Powder», ble solgt i fjor etter at en rekke internasjonale produsenter skal ha ytret interesse for den på filmfestivalen i Berlin.

Med sin entusiasme for tonen i originalfilmen, ønske om at Moland selv skulle regissere remaken og det franske storstudioet Studiocanal på lag, var det Shamberg som fikk tilslaget. Han er tidligere kjent for å stå bak filmer som «Pulp Fiction», «Erin Brokovich» og «En fisk ved navn Wanda».