• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver mandag kan du melde deg på her.

 

DENNE UKEN VIL TROLIG «Hail, Caesar» ha sin siste uke på kino i Norge, hvis du ser bort fra en og annen forestilling i kjelleren på Klingenberg.

Det betyr at den smått geniale, spektakulære og stjernespekkete komedien vil ende på 16 000 besøk i Norge. Det nest laveste besøket for en film fra Coen-brødrene noensinne, kun slått av deres forrige film «Inside Llewyn Davis» (6000 besøk).

Hva har skjedd med Coen-brødrene her til lands?

 

I NORGE HAR DET VÆRT gjengs å tromme seg på brystet mens man viser til at Woody Allen er langt mer populær blant oss europeere enn i hjemlandet.

På samme måte ser vi gjerne på de to smarte brødrene som «europeiske» i sin ironiske humor og sofistikerte filmstil.

Ser man på tallene, er det like fullt lenge siden Coen-brødrene har fått nordmenn til å løpe til kinoene. Mens produksjonene til de to særegne regissørene fremdeles gjør det bra i USA, Frankrike og Storbritannia, har besøket stupt her til lands.

Bortsett fra westernsuksessen «True Grit» (114 000 besøk, men like fullt relativt sett langt svakere enn i USA og Storbritannia), har besøkskurven kun gått nedover siden 2007.

 

NOE AV DE NEDSLÅENDE resultatene kan forklares med at den såkalte mellomfilmen – som Coen-brødrenes verk tilhører – sliter i alle verdens kinomarkeder.

Men fallet i Norge de siste årene er uansett oppsiktsvekkende, all den tid Coen-brødrene omtrent aldri har laget en dårlig film, og de siste to produksjonene er blant søsknenes aller beste.

Da «Hail, Caesar» ble lansert i Storbritannia i mars, gikk den rett inn på en 2. plass på besøkstoppen. I Norge åpnet den på en knepen 10. plass samme helg.

 

TROLIG BEGYNTE SVIKET allerede med «A Serious Man» (2009), den til da dårligst besøkte Coen-filmen i Norge.

Men selv «A Serious Man» nådde 25 000 besøk, nesten det dobbelte av «Hail, Caesar», og det uten en eneste filmstjerne og med en historie om en alminnelig jødisk mann i midtlivskrise.

Da «The Big Lebowski» herjet som verst i folks bevissthet på slutten av 90-tallet, var en film fra Coen-brødrene en begivenhet.  Noe det ble skrevet om, noe det var knyttet store forventninger til og noe som alle måtte se.

Slik er det fremdeles i USA, Frankrike og ikke minst Storbritannia†m. I sistnevnte kinomarked er «Hail, Caesar» blant de aller mest besøkte filmene i 2016, og sett av fem ganger så mange som «Point Break».

I Norge må imidlertid «Hail, Caesar» se seg slått av den kritikerslaktete og intetsigende remaken.


 

Tidligere spalter i denne serien: