• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver mandag kan du melde deg på her.

 

KAN NORDMENN LOKKES til å løse billett for å se en feelgoodfilm om to kortvokste kurdere som forsøker å begi seg fra Nord-Irak til Madrid?

Distributøren Euforia skal ha for at de gjorde et ærlig forsøk med «El Clásico»: massiv pressedekning i de fleste store aviser, hyggelige om enn ikke helt fantastiske anmeldelser, og ikke minst en fyldig reportasje i Lørdagsrevyen.

Det var også mulig å tenke seg at filmens blanding av lun humor, troverdige rolletegninger og relevant tematisering av menneskets relative verdi i en globalisert verden ville kunne engasjere et bredt publikum.

Men nettopp dette siste ser ut til å ha blitt en selvoppfyllende profeti.

 

1500 SÅ FILMEN PÅ KINO i premierehelgen. Nordmenn er tydeligvis ikke spesielt opptatt av skjebnene til to små fyrer fra Kurdistan. De tilhører en annen verden som ikke angår oss og har rett og slett ikke stor nok interesseverdi.

Så kan man kontre og si at 1500 ikke er så verst. Det er for eksempel tre ganger så mange som «Dirk Ohm».

Like fullt, og ikke til forkleinelse for pressejobbingen til Euforia: Det er noe catchy med filmens historie og bildematerialet som gjorde at interessen ble vekket hos såpass mange avisredaksjoner og den høyst selektive kulturavdelingen i Lørdagsrevyen.

Her skimtet man muligheten for et folkelig fenomen. En liten film som kunne vokse og bli noe stort. Det skjedde ikke.

 

DE TOTALE BESØKSTALLENE er allerede pyntet av mange gratisbilletter, og filmen vil trolig være et selvsagt valg for skolekino. Slik vil det totale besøkstallet fint runde 10 000. Men teller man antall solgte fullprisbilletter vil besøket neppe runde 8000.

Da gikk det langt bedre for ukens andre norske premiere, den kritikerslaktede «Huset», som trakk hele 5000 i helgen.

I likhet med «El Clásico» er filmen laget uten NFIs produksjonsstøtte. Suksessen til den mildt sagt svært usammenhengende grøsseren er bevis på to ting:

Skrekkfilmer har stor kommersiell appell, uansett kvalitet, ikke minst utenfor Oslo. Og lokal forankring er en enorm billettsalgsressurs.

 

DETTE HAR DISTRIBUTØREN Another World Entertainment utnyttet på forbilledlig vis. På Kongsvinger (der filmen er spilt inn) er filmen sett av over 600. Det er dobbelt så mange som i Oslo. I Tromsø, den største byen i regissør Reinert Kiils landsdel, var filmen den fjerde mest sette.

Men også på mange andre mindre kinoer var filmen godt besøkt. I Hamar var filmen nummer to. I Kristiansand var filmen topp fem.

En såpass lite vellykket sjangerfilm vil imidlertid dale fort, og neppe runde 15 000 totalt.


Tidligere spalter i denne serien: