• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord. Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver mandag kan du melde deg på her.

 

AMERIKANSKE KINOER omsetter for nærmere 100 milliarder kroner hvert år. Av dette utgjør engelskspråklige titler 99,5 prosent. De fleste kinogjengere i USA har med andre ord en aversjon mot filmer med undertekster.

Vi tar det for gitt at man må lese hva som sies, men for det gjengse amerikanske publikummet føles dette slitsomt og distraherende. Av de rundt 100 fremmedspråklige filmene som lanseres i USA hvert år er det derfor kun et fåtall som runder en million dollar i omsetning.

Med en lansering fra Magnolia på 27 kinoer og rosende anmeldelse av Manohla Dargis i New York Times i ryggen, gjorde Roar Uthaugs «Bølgen» denne helgen seg klar for dette krevende markedet.

Det ble et brutalt møte. 60 000 USD i omsetning betyr et salgsgjennomsnitt på bare drøye 2000 USD.

Det er under en fjerdedel av salgsgjennomsnittet til «Hodejegerne» premierehelgen, en film som til slutt endte på 1,2 millioner dollar, og er den norske filmen som har gjort det best på amerikanske kinoer («Kon-Tiki» er med sine 1,5 millioner unntatt fordi den ble lansert i en engelskspråklig versjon).

 

TROLIG HAR «BØLGEN» støtt på samme problemer i kinolanseringen som i forsøket på å bli oscarnominert: den forsøker seg i en sjanger som Hollywood både har funnet opp og behersker utmerket selv.

Filmen faller slik mellom to stoler på kinomarkedet. Den er ikke kommersiell nok til å nå et bredt publikum (mye fordi dialogen er på norsk), og den er ikke artsy nok til å vekke oppmerksomheten til den del av publikummet som mer enn gjerne besøker arthousefilmer.

Helt krise er det uansett ikke for Magnolia. Lanseringen på kino går parallelt med vod (video on demand). Og slik vil filmen nyte godt av oppmerksomheten den har fått i blant annet New York Times.

På kino vil den trolig ende på rundt 300 000 USD. Det betyr omtrent halvparten av besøket til Joachim Triers «Reprise» (550 000 USD).

 

UMIDDELBART KAN DET se ut som den store besøksmessige overraskelsen på norske kinoer denne helgen var «Welcome to Norway».

Rune Denstad Langlos komedie fikk litt blandet mottakelse i pressen, men klarte uansett å nå 12 000 publikummere premierehelgen. Det er den beste åpningen for en konsulentstøttet norsk fiksjonsfilm for voksne på 15 måneder («Staying Alive»).

Men ser man bak tallene er ikke besøket like imponerende. Lanseringen er svært bred. Den er satt opp på nærmere 130 kinoer og gjennomsnittet per kino er for eksempel godt under halvparten av «Mannen fra Snåsa».

Men bevares, filmen er relativt godt besøkt, selv i grisgrendte strøk. Den har tydeligvis truffet en folkelig nerve, og kan fint ende opp med 70-80 000 besøk.

Det vil i så fall være mer enn dobbelt så mye som Langlos forrige film «Jag etter vind».