Norske tv-dramaprodusenter er i ferd med å få en ny, potensiell oppdragsgiver – og/eller en konkurrent om støttemidler (?).

For nå vil amerikanske HBO – kjent for kvalitetsserier fra «The Sopranos» og «Six Feet Under» til «Vinyl» og «Girls» (bildet) – lage eget, skandinavisk innhold for strømmetjenesten HBO Nordic. Det har Europa-sjef for produksjon og innhold, Antony Root, røpet på filmfestivalen i Berlin denne uka, ifølge The Hollywood Reporter.

Den amerikanske tv-giganten annonserte for ikke lenge siden av de vil starte opp med lokal innholdsproduksjon i Spania. De lager allerede egne serier i Øst-Europa – blant annet har de laget lokale versjoner av NRK-serien “Mammon” i både Polen og Tsjekkia.

Når de vil til Skandinavia handler det naturligvis om å utmerke seg i et lite, men lukrativt marked der Netflix troner på lista over strømmetjenester med flest abonnenter (selv om de vel ikke har annet skandinavisk originalinnhold enn norsk-amerikanske “Lilyhammer”).

Men det er også en del av vurderingen at skandinaviske produsenter har det med å komme opp med bra greier, ifølge Root. Og de tenker ikke bare nordic noir med drapsgåter og kriminalmysterier (selv om de i høy grad tenker det også),

-Vi mener det finnes en HBO-måte å lage alle sjangre på, men det ville være dumt å si at vi ikke skal lage krim. Det finnes sannsynligvis en krimskribent der ute som kan lage en serie på HBO-måten, sier han til THR.

Blant norske tv- og filmprodusenter er reaksjonen blandet.

-Det gjenstår å se hvordan dette omsettes i praksis – men jeg kan ikke tenke meg annet enn at dette er positivt for norsk tv-bransje, sier John M. Jacobsen i Filmkameratene, en av landets mest erfarne film- og tv-produsenter, med «Kampen om tungtvannet» blant de mest kjente titlene.

-Vi har selv et utmerket forhold til såvel NRK som de andre kanalene, og føler ikke noe behov for flere oppdragsgivere. Men det er kjempemoro at HBO interesserer seg for Skandinavia, og derunder – får vi håper – Norge, sier han.

Filmprodusent og leder av spillefilmgruppa i Produsentforeningen Virke, Frederik Howard, høres imidlertid ut som en meget betinget optimist når vi ringer ham om nyheten.

-Det er bra for enkelte aktører i bransjen at dette skjer. Men det er ikke nødvendigvis positivt at et amerikansk tv-selskap setter opp et amerikansk-eid produksjonsselskap i Norge og slik får tilgang på norske kulturmidler. Blant de juridiske diskusjonene vi står overfor er hvordan HBO Nordic skal regnes i forhold til regelen om at produksjonsselskaper som søker støtte ikke skal være dominert av en tv-kanal, sier Howard.

-Men det er selvfølgelig bra at internasjonale aktører ser på skandinavisk film- og tv-dramabransje som god nok til at de har lyst til å investere i oss og jobbe med oss, sier han.

Ifølge TNS Gallup nådde HBO Nordic, med «Game of Thrones» som det store trekkplasteret, bare rundt fire prosent av befolkningen månedlig i 2014, mot Netflix’ 36 prosent.

Også i USA har HBOs streamingtall vist seg å være lavere enn mange hadde trodd – rundt 800 000 har meldt seg opp til den amerikanske strømmetjenesten HBO Now, et stykke unna millionene analytikerne hadde spådd, skriver Washington Post.

Filter Film og TV har foreløpig ikke lyktes i å få en kommentar fra HBO Nordic.