Klokka 09.00 i dag kom TVNorge og de andre SBS Discovery-kanalene tilbake på menyen hos landets Canal Digital-kunder. Akkurat i tide til premierene på populære serier som «Neste sommer», «Helt perfekt» og ikke minst kjendisutgaven av «71 grader nord».

Kanalene har vært borte siden 1. februar, da forhandlingene om prisen den Telenor-eide tv-distributøren skal betale for å sende SBS-kanalene gjennom kabelen sin brøt sammen.

Også 800 000 svensker har vært berørt.

Det er ikke klart hva løsningen går ut på, og hvem som har måtte gi mest i forhandlingene, men ifølge partenes pressemelding er Tippeligaen inkludert uten at kundene skal få «urimelige prisøkninger». Fotballrettighetene er blant de tunge sportsinvesteringene SBS har gjort i det siste.

Muligens får vi vite mer etter pressekonferansen som er utlyst klokka 11.

-Jeg regner med at begge parter har både vunnet litt og tapt litt. Tipper TVNorge har måtte fire litt på prisøkningen sin. De har gått ut hardt i forhandlingene og antakelig hatt litt å fire på, sier Morten Wiberg, TV-sjef i mediebyrået Carat, til Filter Film og TV.

Ifølge ham er hvertfall annonsørene happy i dag. Usikkerheten rundt SBS-kanalens distribusjon (Canal Digital har nesten halve markedet for distribusjon av tv-kanaler i Norge) har ført til at annonsører har vegret seg for å handle reklametid, så nå er det ledig kapasitet og lave priser.

Spørsmålet er om seerne kommer tilbake, eller om mange av dem har emigrert til nettbasert tv-seeing uten planer om å gå tilbake.

-Jeg tror de fleste gjør det. Noen har kanskje blitt så sure at de har kuttet ut lineær-tv, og der det er mulig har en del byttet distributør. Men hvis de som er igjen nå får et godt produkt glemmer de konflikten fort, sier Wiberg.

Selv om Canal Digital har fått mye kjeft i sosiale medier har begge parter i konflikten hatt gode argumenter, mener tv-ekspert Lasse Gimnes i Gimcom.

-SBS Discovery kan vise til økte markedsandeler de siste fem-seks årene, og vil ha betalt for det. I tillegg har de kjøpt dyre rettigheter. Telenor vet at de er i et presset marked og at det blir vanskelig å skaffe flere kunder til lineær-tv-distribusjon framover, og vil holde kostnadene nede, sier han.

-Begge har tapt mye på konflikten.Telenor har tapt kunder til andre distributører, i tillegg til de som nå funderer på om de egentlig trenger den tradisjonelle tv-distribusjonen. SBS har tapt både reklamekroner og egen markedsføringskraft, påpeker han.