Amerikanerne lo, og direktørene i Sony Pictures har også grunn til å le hele veien til banken etter premieren på komedien «22 Jump Street» i USA i helgen.

I løpet av tre dager spilte den inn hele 359 millioner kroner, noe som gjør den til den nest mest suksessrike «voksenkomedien» gjennom tidene, etter «The Hangover 2» (filmen har R-rating, som innebærer at ungdom under 17 år må ha følge med voksne – i Norge har den derimot fått 11-årsgrense).

Men den norske premieren 27. juni blir neppe like lukrativ. Her blir den etter all sannsynlighet ikke satt opp i Oslo, samt på kinoer Norsk kinodrift driver i byer som Asker, Horten, Kristiansund, Ålesund og Tønsberg.

– Slik det ser ut akkurat nå går den ikke opp på kino i blant annet Oslo, selv om det er en mulighet for at dette endrer seg. Vi syns det er kjempetrist, men dette skjer som et resultat av at vi til nå ikke har kommet i mål med forhandlingene, og at det dermed er en av våre kunder som har valgt å ikke sette opp filmen, sier PR-sjef Bård Eion Flaen i UIP til Filter.

Bakgrunnen er en priskonflikt mellom distributør UIP og Oslo Kino, som har oppstått etter at Oslo Kino ble overtatt av Egmont Nordisk Film i fjor.

Publikum i hovedstaden har allerede gått glipp av komedien «A Million Ways to Die in the West» i sommer grunnet denne konflikten, og premieren på «Transformers: Age of Extinction» 11. juli står også i fare. Det gjør også sommerfilmer som «Deliver Us From Evil» og «Sex Tape».

For oss utenfor kinobransjen er det ikke særlig lett å få helt grep om hva det er som skjer, men sentralt i konflikten står naturligvis spørsmål om pris.

Kinoene forhandler selv med filmdistributørene om hvor stor andel av billettinntektene som skal tilfalle distributørene, og Egmont Nordisk Film har et annet syn på denne prosentsatsen enn det distributør UIP har.

– I Oslo har vi i en årrekke betalt en langt høyere prosent enn det kinoene utenfor Oslo gjør. Vi måtte ha økt prisene med 15 kroner per billett for å sitte igjen med det samme som våre konkurrenter. Det synes vi er urimelig, sa Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, til Klassekampen i mars.

– Vi ser at de nye eierne til Oslo Kino har et ønske om en større endring av norsk kinobransje, og de sammenligner sikkert med Danmark der det er et annerledes system og et annet utgangspunkt for å vurdere hva det bør koste å få vise film. Dette handler om to ulike syn på hvordan markedet skal være, uttalte UIP-sjef Simen Rognerud til Dagsavisen tidligere i juni.

Han og UIP var også i konflikt med SF Kino i forbindelse med slippet av storfilmen «Noah» i april, noe som gjorde at den ikke kom ut på fastsatt premieredato i flere norske byer. Disney har dessuten kranglet med Oslo kino, og det førte til forsinket slipp av blant annet «Captain America» i hovedstaten.

Så gjenstår det å se om «22 Jump Street» vil føre til større press på partene om å bli enige. Amerikanske publikummere har i hvert fall gått mann av huse for å se den, og kritikerne har generelt også vært positive til filmen som er regissert av Phil Lord og Christopher Miller.

Dette er duoens andre gigantsuksess i år, etter at «The Lego Movie» toppet listene i både Norge og USA i februar.

Den norske kinohelgen var for øvrig særlig preget av én film, som sikkert utgjorde et velkomment alternativ for filmelskere som ikke er interessert i fotball-VM.

Tårepersen «The Fault in Our Stars» med det nye stjerneskuddet Shailene Woodley trakk drøyt 32 000 publikummere, noe som gir den åttende beste åpningshelgen på norske kinoer så langt i år, like bak «The Amazing Spider-Man 2».

Dag Johan Haugeruds kritikerroste «Det er meg du vil ha», en monolog om en kvinnelig lærer som forelsker seg i sin 15 år gamle elev, ble kun satt opp i seks norske byer, og er sett av noe over 200 mennesker i løpet av helgen.